3.1

Charlie Wilson's War

Vem kunde tro att kongressledamoten Charlie Wilson, en levnadsglad ungkarl, dolde ett brinnande engagemang för utsatta och de i underläge under den festglada ytan. 1980, när stormakten Sovjet invaderade Afghanistan, var det lilla fattiga landet i ett verkligt underläge. Charlies goda vän och älskarinna, Joanne Herring, var en av Texas rikaste kvinnor. Men hon var även en hängiven antikommunist, som ansåg att USAs reaktion på de ryska truppernas invasion av Afghanistan, var upprörande lam. Tillsammans med Charlie Wilson bestämde hon sig för att stödja Mujahedinrörelsen och förse dem med pengar och vapen.

Originaltitel Charlie Wilson's War
Regissör Mike Nichols
Manus Aaron Sorkin
Genre Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Tom Hanks, Julia Roberts, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Emily Blunt, Rachel Nichols, Ned Beatty, Shiri Appleby, Ken Stott, Om Puri, Brian Markinson, Denis O'Hare, PJ Byrne, Cyia Batten, Jud Tylor, John Slattery, Wynn Everett, Christopher Denham

2017-10-23
92axha10
2015-11-10
Film om verkliga händelser måste intressera tittarna för att behålla uppmärksamhet. Tacksamt nog höll den mig engagerad och gjorde mig intresserad om händelserna som beskrevs av filmen.
Rele
2015-10-30
En misslyckad film trots flera kända och duktiga skådespelare. Dålig manus och regissörens kunnande orsakar en tvåa av mig.
Goham
2015-10-04
PSH är grym som vanligt.
goeran
2015-05-31
Rätt underhållande om verkliga händelser; Philip Seymour Hoffman är utmärkt i rollen som Gust Avrakotos.
apfigur
2014-07-26
Samma ojämna ton som Argo led av. Ena stunden dödsallvar med flyktingläger och misär, andra Stefan och Krister-buskis.
tvamvarg
2014-07-26
Bra story och Hoffman är en fröjd att se, men lite taffligt här och där faktiskt - Afghanistanscenerna, det inklippta med ofta kassa specialeffekter, och slutet (måste ha varit publikanpassat). En trea kan den vara värd i alla fall.
Ghostface
2014-02-19
Filmen är tät och välgjord men ändå smetig och så pass vinklad att det aldrig blir riktigt dramatiskt. Vore filmen en maträtt vore den så starkt kryddad att man inte kände smaken av maträtten.
Lunatisk
2014-02-16
Ytterst sällan stänger jag av en film utan att se klart. Den här stängdes av. Otroligt fruktansvärt dödstråkigt.
Ojhda
2014-02-09
Når nääästan till fyran just nu, väldigt välspelad och väldigt välskriven film om en intressant del av historian jag inte visste så mycket om innan jag såg denna! Känns nästan lite Disney ibland och det blir lite rörigt till och från men allt som allt ändå en bra film som kan nå fyran efter omtitt eller tanke! Bör ses!