2.8

Charter

Alice inser att hon kommer att förlora sin pågående vårdnadstvist. Hon beslutar sig för att föra bort sina två barn och ta med dem på en charterresa, som ett sista försök att vinna tillbaka dem.

Originaltitel Charter
Regissör Amanda Kernell
Manus Amanda Kernell
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Ane Dahl Torp, Sverrir Gudnason, Eva Melander, Siw Erixon, Tintin Poggats Sarri, Troy Lundkvist, Anna Granquist, Ayla Gáren Audhild P Nutti, Johan Bäckström, Anton Hennix Raukola, Gudrun Ella-Marge P Nutti, Caroline Söderström, Sofia Jannok

StureStenhög
2021-04-28
Det fanns en del potential här kan jag känna. Filmen gör det inte alls lätt för sig, vilket jag ett tag var rädd för att den skulle göra och blev glad över att den inte gjorde, situationen är istället komplicerad och får förbli komplicerad. Det gäller också i allra högsta grad karaktärerna, och filmen väcker ett intresse kring dem som den dock sedan inte kan leverera på. Att en film lämnar ett och annat efter sig för publiken att fundera på och försöka bilda sig en egen uppfattning kring är jättebra, men det kan vara en svår balansgång det där, och för att karaktärerna ska bli intressanta att reflektera kring så krävs det ju att man får reda på saker om dem, och det blir helt enkelt för lite av den varan här. Jag hade behövt få veta mer om de här personerna för att jag riktigt ska kunna bli engagerad i dem, och det hjälper ju inte heller att skådespelarinsatserna känns lite för entoniga. Intressantast blir det överlag mellan modern och dottern där de trevande försöken till kommunikation ger en viss inblick i vad den här filmen kunde ha varit. Hyfsat stark tvåa
2021-02-22
Jo, men den här var väl halvhyfsad. Det finns dock två saker som drar ner betyget. Filmen blev alders för seg ibland och så skulle det ha funnits mer bakgrunds historia i filmen.
karlmats
2021-01-23
Jag har svårt att komma in i det här scenariot då Alice är så impulsivt korkad att det är svårt att sympatisera med henne. Dessutom får man så lite bakgrund till de här händelserna att det är svårt att bestämma sig för vem man egentligen håller på. Som huvudperson antar jag att man ska ta mammans perspektiv men jag får ingen riktig anledning till det och då blir det lite antiklimax. Sen är det ju en ganska mörk film vilket gynnas av att det inte blir svartvitt i karaktärsskildringarna, men när jag varken blir speciellt imponerad av Torp eller Gudnason känns det mer genomskinligt än det härliga gråa man vill ha i såna här filmer. Det blir en stabil 2a igen till Kernell.
2021-01-17
Riktigt bra faktiskt!
mammene
2021-01-15
Blev inte gripen av detta, kan undra varför. Kanske att man vill för mycket och att man försöker styra tittarens känslor för mycket. Att det var komplicerat kom mycket väl fram och att det är barnen som kommer i kläm är odiskutabelt. Vill man få fram något om landsbygdsbefolkningen, att de är inskränkta, kändes så. Kanske det märks att jag är splittrad för detta.
jaffa
2020-12-25
En film som efter mar har sett sitter kvar i huvudet en långtid. Förstärks av tydligt bildspråk som driver berättelsen framåt. Jag har lyckligtvis ingen erfarenhet av vårdnadstvist men kan föreställa mig det obehag som alla parter går igenom. Sen kan jag tycka att det var en fördel att skådespelarna var okända, i alla för mig, gjorde berättelsen mera trovärdig. Som sagt bra bildberättande påminner om Stanley Kubrick bildspråk speciellt från Eyes Wide Shut. Amanda Kernell är en lysande stjärna, det visade hon redan med Sameblod. Jag sätter en slant på att Charter får en Oscar.
Doddedronten
2020-12-07
Riktigt obehagligt gastkramande! Ane Dahl Torp är perfekt i huvudrollen och barn och övriga också jättebra. Starkt att bakgrund och "skuld"fråga hela tiden förblir delvis oviss enligt min mening, även om saker klarnar.
erosagape
2020-09-26
Lite olustigt tema som tyvärr slog undan min koncentration på filmen även om jag visste vad den handlade om.
Erik12345
2020-08-04
SPOILERS!!!!! Blev lite besviken på slutet men annars var den helt okej. Känns förjävligt att inget märkte att Pappan var den skyldiga
KimEkberg
2020-03-05
Som en rumänsk film gjord enligt en dansk modell. Det danska hade man ju gått varit utan. Inledningsvis är jag ganska nöjd med det raka effektiva bildberättandet. Men sen känns det som lite väl många manusdoktorer har varit inne och petat, ja lite väl lite många professionella yrkesfunktioner överhuvudtaget. Tar bort lite livet från filmen när det ska vara så superslickt och proffsigt, och att Sverrir Gudnason ska bo i västerbotten. Med mer sensibilitet och mindre drama hade verkligen det här kunnat bli nåt.