2.8

Charter

Alice inser att hon kommer att förlora sin pågående vårdnadstvist. Hon beslutar sig för att föra bort sina två barn och ta med dem på en charterresa, som ett sista försök att vinna tillbaka dem.

Originaltitel Charter
Regissör Amanda Kernell
Manus Amanda Kernell
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Ane Dahl Torp, Sverrir Gudnason, Eva Melander, Siw Erixon, Tintin Poggats Sarri, Troy Lundkvist, Anna Granquist, Ayla Gáren Audhild P Nutti, Johan Bäckström, Anton Hennix Raukola, Gudrun Ella-Marge P Nutti, Caroline Söderström, Sofia Jannok

Ful_fisk
2021-08-14
En tämligen skaplig och bra film. Gillade först det effektiva tempot, som raskt höll filmen på tå rakt igenom. Men efterhand insåg jag också att detta kom till ett pris. Ibland hade filmen behövt stanna upp och verkligen dyka djupare i scener och dialoger. Känslorna tillåts aldrig blomma ut, och vissa partier skriker efter en tio minuter lång dialog eller annat som verkligen för fram karaktärernas samspel. Att man inte får veta allt om dramats bakgrunder och vem som man ska heja på, som kritiserats ovan, tycker jag var en tillgång.
Albion
2021-07-15
Det här fungerade inte överhuvudtaget. Alls. Tråkigt och rent av taffligt berättat fullt med galet krystade situationer. Platt fall och betyget blir en svag 2;a, dvs 2-
Paramis
2021-07-10
Varför är klippningen så konstig? Det är jobbigt att se på.
Christofer
2021-07-08
2021-06-24: Hygglig skildring, även om många frågetecken aldrig reddes ut.
JD
2021-07-03
Det första som slår en är att detta är en filmisk berättelse, inte som så ofta annars, särskilt i genren drama, en filmad berättelse. Fotot, bildkompositioner, scenografi, klippning, musik, allt det är omsorgsfullt gjort, med en filmisk gestaltning som utgångspunkt. I denna helhet får dialogen stå tillbaka, vilket är ovanligt för den specifika genren skilsmässodrama och väldigt befriande, och även den information man får om karaktärerna blir därmed knapphändig. Men även om personregin och skådespeleri är lika precisa som de filmiska uttrycksmedlen är det egentligen inte heller karaktärerna som sådana som står i centrum utan mer situationerna, relationerna, i närmast arketypisk mening. Mor, barn, kärlek, lojalitet, förlust, svek, förlåtelse, försoning. Som berättelse hotar filmen några gånger att tappa greppet men återvinner det snart igen, och lägger med stor precision scen till scen, botten till botten i ett gripande drama som stannar i minnet länge efteråt.
StureStenhög
2021-04-28
Det fanns en del potential här kan jag känna. Filmen gör det inte alls lätt för sig, vilket jag ett tag var rädd för att den skulle göra och blev glad över att den inte gjorde, situationen är istället komplicerad och får förbli komplicerad. Det gäller också i allra högsta grad karaktärerna, och filmen väcker ett intresse kring dem som den dock sedan inte kan leverera på. Att en film lämnar ett och annat efter sig för publiken att fundera på och försöka bilda sig en egen uppfattning kring är jättebra, men det kan vara en svår balansgång det där, och för att karaktärerna ska bli intressanta att reflektera kring så krävs det ju att man får reda på saker om dem, och det blir helt enkelt för lite av den varan här. Jag hade behövt få veta mer om de här personerna för att jag riktigt ska kunna bli engagerad i dem, och det hjälper ju inte heller att skådespelarinsatserna känns lite för entoniga. Intressantast blir det överlag mellan modern och dottern där de trevande försöken till kommunikation ger en viss inblick i vad den här filmen kunde ha varit. Hyfsat stark tvåa
2021-02-22
Jo, men den här var väl halvhyfsad. Det finns dock två saker som drar ner betyget. Filmen blev alders för seg ibland och så skulle det ha funnits mer bakgrunds historia i filmen.
karlmats
2021-01-23
Jag har svårt att komma in i det här scenariot då Alice är så impulsivt korkad att det är svårt att sympatisera med henne. Dessutom får man så lite bakgrund till de här händelserna att det är svårt att bestämma sig för vem man egentligen håller på. Som huvudperson antar jag att man ska ta mammans perspektiv men jag får ingen riktig anledning till det och då blir det lite antiklimax. Sen är det ju en ganska mörk film vilket gynnas av att det inte blir svartvitt i karaktärsskildringarna, men när jag varken blir speciellt imponerad av Torp eller Gudnason känns det mer genomskinligt än det härliga gråa man vill ha i såna här filmer. Det blir en stabil 2a igen till Kernell.
2021-01-17
Riktigt bra faktiskt!
mammene
2021-01-15
Blev inte gripen av detta, kan undra varför. Kanske att man vill för mycket och att man försöker styra tittarens känslor för mycket. Att det var komplicerat kom mycket väl fram och att det är barnen som kommer i kläm är odiskutabelt. Vill man få fram något om landsbygdsbefolkningen, att de är inskränkta, kändes så. Kanske det märks att jag är splittrad för detta.