Chasing Mavericks

Handlar om surfaren Jay Moriarity som försöker övervinna det förrädiska vattnet i norra Kalifornien som kallas The Mavericks.

Originaltitel Chasing Mavericks
Regissör Michael Apted, Curtis Hanson
Manus Kario Salem
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Gerard Butler, Elisabeth Shue, Abigail Spencer, Leven Rambin, Jonny Weston, Taylor Handley, Jenica Bergere, Greg Long, Peter Mel, Zach Wormhoudt, Devin Crittenden, Maya Raines, Cooper Timberline, Harley Graham, James Anthony Cotton, Channon Roe

Asmorod
2018-03-19
Lite som Point Break, minus allt bra och ashäftigt.
Rele
2017-01-07
En bra film med surfandet på stora vågor. storyn är tragisk och seg. Flera duktiga skådespelare höjer betyget till en trea.
Teolinda
2016-05-28
Otroligt vackra surfbilder, men det väger inte upp den träiga och översentimentala handlingen...
S_Griffon
2014-09-07
Riktigt bra och varm film. Gillar historien. Synd att han valde att leva på gränsen bara. Sista frasen "Lev som Jay" känns lite omogen. Men filmen och stämningen i den var riktigt bra!
Andreas_
2014-09-06
Underbar film på många sätt och vis, visserligen så hade jag låga förväntningar innan jag skulle se filmen och det kan ju göra mycket när man sedan blir glatt motbevisad under filmens gång. Men Curtis Hanson brukar göra suveräna filmer och inget undantag här heller, och Michael Apted tar över när Curtis Hanson blev skadad och avslutar regijobbet med bravour. Man behöver inte ha surfat eller vara surfare för att gilla denna film och man behöver inte ens syssla med sport för filmen har ett sånt bra budskap igenom hela filmen som verkligen går fram och den innehåller det mesta, drama, action, spänning och är mycket känslosam med suveräna skådisar och galet snyggt foto, och filmen blir verkligen inte sämre av att den är gjord efter en sann historia. Gerard Butler är lite träaktig som alltid men han gör sin roll riktigt bra ändå, och det nya stjärnskottet Jonny Weston är väldigt bra och trovärdig som Jay Moriarity. Även Elisabeth Shue gör en bra roll som hans mamma, samt övriga skådisar i mindre roller är riktigt bra. Betyget är dock en svag 5:a och närmare en stark 4:a än en stark 5:a men den är ändå där uppe och snuddar på ett mästerverk och jag rekommenderar denna film starkt även till dom som inte gillar sport eller surfning.
FUR
2013-12-21
I huvudsak snuskigt snygg - lite uppenbara hollywoodbrister i manus och dramaturgi, men i slutändan blir jag ändå rätt så berörd. Scoret var även fint på sina ställen. En varken stark eller direkt svag trea!
badpanda1606
2013-11-20
Trodde att den med sina 2 timmar skulle få mig att tröttna relativt snabbt men den överraskade mig lite och tiden bara flög förbi
Vikinget
2013-07-07
Vart lite besviken faktiskt för jag hade lite förhoppningar på denna.. Är ju sällan filmer med idrott och tävling som tema misslyckas och det gör väl inte den här heller. Dock föll den på historien och att jag inte lyckades intressera mig för karaktärerna t.ex då det skulle vara lite sorgligt och snyftigt så brydde jag mig inte nämnvärt om det.. Annars så var den ganska välgjord och helt okej. Lite starkare 2a får den!
nestle
2013-06-10
Jag vet inte om det är för att jag har en stor kärlek till surfing men jag gillade verkligen den här filmen. Tyckte det var ett gripande drama med bra story!
arruba
2013-04-06
Vacker film! Är man besatt av något i livet som inte skadar någon annan så gör det bara, gillar sättet filmen förskönar det. För det är så rätt!