3.2

Chattahoochee

Koreaveteranen Emmett Foley återvänder till sin hemstad och har svårt för att anpassa sig till det normala livet. I tron att han är en börda för familjen försöker han ta livet av sig genom att låta polisen döda honom i en skottduell. Han blir träffad men överlever och blir inlagd på Chattahoochee State Mental Institution i Florida. Väl där upptäcker han att personalen behandlar patienterna väldig brutalt och omänskligt. Nu börjar hans personliga korståg för att ändra på förhållandena. Baserad på en verklig historia.

Originaltitel Chattahoochee
Regissör Mick Jackson
Manus James Hicks
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Gary Oldman, Dennis Hopper, Frances McDormand, Pamela Reed, Matt Craven, M Emmet Walsh, William De Acutis, Lee Wilkof, Gary Howard Klar, Richard Portnow, Ned Beatty, Timothy Scott

Bomkia
2014-11-09
Historien flyter fram på ett ganska konstigt sätt men Oldman är helt fantastisk. Älskar även Pamela Reed som systern. 4-
Taandborste
2013-05-19
Det går lite för snabbt i svängarna... men Oldman var rätt duktig faktiskt!
Jonas77
2012-03-23
En av de sämre filmer jag sett med Oldman, som annars är en mångsidig favorit.
final_cut
2008-10-02
Oldman/Hopper förlorar sig själva i korridorerna till ytterligare ett dårhusdrama som inte tillför mycket utom publikfrieri om individen kontra samhället; det abrupta slutet gör inte hela saken bättre.
Lyndon
2008-07-05
Utan en uns av originalitet och egen tankegång, bara ännu ett formelartat dårhusdrama i mängden. Gary Oldman försöker så hårt att han blir parodisk.
Blackemperor
2005-11-07
Gary Oldman visar med denna rollatt han är en stor skådespelare . En sjuk person eller ett sjukt samhälle? Det är frågan i denna film som utmanar både Gökboet och Midnight Express.
hardcore
2005-02-20
Hyfsad
Sandman
2003-11-13
Brukar sällan betygsätta en femma, men den här filmen förtjänar det.