4.3

Chernobyl

I april 1986 inträffar en explosion på kärnkraftverket Tjernobyl i Sovjetunionen, som kom att bli en av mänsklighetens värsta katastrofer någonsin.

Originaltitel Chernobyl
Regissör Johan Renck
Manus Craig Mazin
Genre Thriller, Drama, Mini-serie, 2010-tal
Skådespelare Jared Harris, Stellan Skarsgård, Jessie Buckley, Emily Watson, Paul Ritter, Adam Nagaitis, Sam Troughton, Robert Emms, Con O'Neill, Adrian Rawlins, Alan Williams, Karl Davies, Michael Socha, Laura Elphinstone, Jan Ricica, David Dencik, Ralph Ineson

Ful_fisk
2019-10-18
Det är ju förbannat trist att det förstås är västvärlden som ska berätta om Sovjets gamla tragedier, och dessutom avrunda det hela med en ordentlig känga till den gamla fienden, trots att den nu varit besegrad i 30 år... Men i övrigt är detta helt klart stabilt, välgjort och spännande. Lite stelt fotat visserligen, men lysande skådespelad, inte minst av kung Stellan. Lever dock inte alls upp till superduper-hypen, tycker det finns massvis med serier som håller denna kvalitet och min fyra ligger närmre en trea än en femma. Men så brukar jag ju inte haja hypen kring serier överhuvudtaget... Men oavsett allt sådant, en obehaglig historia som kryper under skinnet och inte kommer att lämna medvetandet på ett bra tag.
Christofer
2019-08-21
2019-08-16: Helt sjukt hur det hela gick till egentligen, jag hade inte alls koll på det faktiskt. Engagerande och skrämmande hela vägen från början till slut.
kryttan
2019-08-02
Fantastiskt bra! spännande och informativ på samma gång.
Goblim
2019-07-14
Riktigt bra, gillar att man fick en exakt förklaring vad som egentligen hände i kraftverket på ett sätt som var lätt att förstå. Bra drama och scenografi i övrigt. Kanske det bästa med serien dock är dess stora realism, och på grund av detta måste således ett minus också ges för att det talade språket är felaktigt.
#54
2019-06-23
Mästerlig miniserie.
PeterTheW
2019-06-19
Den bästa miniserie jag sett!
Sangraal
2019-06-11
Varför skulle den inte vara på engelska när det är en brittisk-amerikansk produktion? Ska exempelvis The Gladiator vara på latin bara för att den utspelar sig under romartiden? :)
Asmorod
2019-06-06
Ett genialt mästerverk.
SmokingBianco
2019-06-05
Håller med om att det är väldigt synd att allt var på engelska. Enda som håller tillbaka femman. Någon skulle kunna argumentera för att skådespelarinsatsen inte skulle vara lika vattentäta, skulle man plockat in enbart rysktalande skådisar, men det betvivlar jag starkt.
myslas
2019-06-05
En av de bästa miniserier jag sett. Detaljrikedomen kring allting är helt sjuk. Helt rätt att man väljer att man nästan helt väljer att fokusera på de många hjältar som faktiskt såg till att katastrofen inte blev ännu värre. Fullständigt nattsvart och man sitter och skakar genom varje avsnitt.