2.1

Chernobyl Diaries

Sex turister på resa i Ukraina bestämmer sig för att göra någonting utanför ramarna. De bokar därför en "extrem" guide som tar med dem till staden Pripyat där arbetarna på Tjernobyl bodde, men som varit övergiven sedan katastrofen 1986. Efter en kort rundtur blir de strandade när deras bil vägrar starta och när mörkret kommer upptäcker de att staden inte på något sätt är övergiven.

Originaltitel Chernobyl Diaries
Regissör Bradley Parker
Manus Oren Peli, Carey Van Dyke, Shane Van Dyke
Genre Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Jesse McCartney, Jonathan Sadowski, Nathan Phillips, Ingrid Bolsø Berdal, Dimitri Diatchenko, Devin Kelley, Olivia Taylor Dudley

Hanness
2019-08-08
Pinsamt.
KyLLo
2019-06-08
Kom igen... Hur många skräcklångfilmer om Tjernobyl har ni sett som är bättre?
2019-05-30
Mycket bättre än jag hade förväntat mig!
karlmats
2018-05-16
Efter att precis ha kommit hem från en väldigt fascinerande tur till Tjernobyl och Pripyat kändes det naturligt att plocka fram den här gamla skräckisen och se lite alternativa fakta. Som tur är kan man konstatera att verkligheten överträffar dikten. Annars börjar det här ganska lovande ändå. Ett gäng amerikanska ungdomar, mer eller mindre störiga, pausar sin roadtrip för ett litet äventyr ut till katastrofområdet. Stämningen är go, det går raskt åt helvete och Parker är stundtals bra på att skapa spännande scener. Framför allt tycker jag man verkligen fångar känslan av att gå runt i den öde staden och det var nästan så att jag blev lite förvånad att läsa att filmen inte alls var inspelad i Ukraina, men det lär ju finnas många gamla sovjetstäder som ser liknande ut när man tömmer dem på folk. Tyvärr är det som vanligt i skräckfilmer att karaktärerna börjar bete sig ologiskt och det flippar lite för mycket, här dröjer det kanske halvvägs in och efter det tappar man lite fokus. En fin avslutning ändå men det får stanna på en hyfsat stark 2a. Om man inte har möjlighet att se den riktiga staden kan det här vara ett ganska fascinerande substitut ändå.
Zingostar
2018-03-12
En film som kräver lite av sin publik. Ganska skrämmande stundtals. Tjernobyl fungerar som en bra kuliss för denna rulle. Har väl sina brister ibland men hänger man med till slutet så får man en bra filmupplevelse.
NoWireHangers
2018-01-06
Helt ok. Svag trea
2017-10-29
KyLLo
2017-05-28
Jag fick en beräknad etta av Filmtipset, men det här var en positiv överraskning. Mycket intressant i genren, även om den inte är perfekt. Historien kretsar kring en verklig och mycket obehaglig händelse (kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986). Annars är det vanligt att verkliga händelser mest används i marknadsföringssyfte. Här märks det att filmskaparna har efterforskat när de skickligt använder sig av en kombination av fakta, myter och fördomar för att väcka intresse och skapa stämning. Den skrämmande bakgrunden och de otroligt intressanta miljöerna väcker intresse. Stämningen stärks när de hårda och självsäkra ukrainska männen (utmärkt spelade) möter de naiva och vilsna ungdomarna. Det här lyfter filmen över andra i genren. Det som gör att betyget stannar på en trea är främst den misslyckade upplösningen och att de unga skådespelarna är lika dåliga som i många andra skräckfilmer. Så önskar jag att musiken kunde vara en större del av filmen, som i Silent Hill.
Grillo
2016-10-18
Började bra men jag önskade att filmen skulle gå i en annan riktning än vad den gjorde och till slut blir det bara en helt vanlig klyschig film där man vet exakt i vilken ordning ungdomarna kommer att dödas. Dessutom riktigt dåligt slut. Räddas av en hyfsad inledning.
Tatty
2016-07-10
Jösses, vilken dålig film. Visst var den lite spännande men ack så dålig.