2.6

Chi-Raq

Efter att ett barn dödats av ett missriktat pistolskott organiserar sig en grupp kvinnor mot våldet i Chicagos Southside.

Originaltitel Chi-Raq
Alternativ titel Spike Lee's Chi-Raq
Regissör Spike Lee
Manus Spike Lee, Kevin Willmott
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Nick Cannon, Teyonah Parris, Wesley Snipes, Angela Bassett, Samuel L Jackson, John Cusack, Jennifer Hudson, David Patrick Kelly, D B Sweeney, Dave Chappelle, Steve Harris, Harry Lennix, La La Anthony, Felicia Pearson, Irma P Hall, Anya Engel-Adams
Filmnummer 119584

heftigahector
2018-10-15
Alltså hej förlåt jag håller inte med alls! Jag älskar älskar älskar denna film!!! Den är övertung och mäktig och så himla sorglig och rolig och allt går på rim!!!!! Hur bra som helst, bästa spike lee lätt
2017-04-28
Känns väldigt ambitiöst och jag kan på något sätt uppskatta blandningen av gängkriminalitet och antikgrekisk komedi men det blir ändå inte en film som jag tar till mig. Det sägs mycket bra och dialogen är otroligt snyggt skriven och väl framförd men det berör mig inte. En tvåa.
StureStenhög
2016-06-06
Det gör lite ont att se att Spike Lee, åtminstone med den här filmen, har blivit en usel kopia av sig själv. Allt som han gjorde så rätt med Do The Right Thing, gör han så fel här. Allt är smärtsamt övertydligt, och hela filmen är berättad med pekpinnen stadigt i hand. Att humorn (med något enstaka undantag) är trött och allmänt bedrövlig gör ju inte saken bättre heller. Det värsta är dock att Spike inte har någonting att säga. Det här känns snarast som en filmatisering av valfritt amerikanskt vänstervridet Twitter-konto. Här finns inte tillstymmelse till en originell tanke, och absolut inget som är mer avancerat än att det kan rymmas på 140 tecken. Har man legat under en sten de senaste åren så kanske den här pekoralen kan erbjuda något att fundera kring, men för alla andra bör det här vara gammal skåpmat. Gammal skåpmat som trycks ner i halsen på dig
PeterTheW
2016-03-21
Ja, Spidde's kommentar sammanfattar rätt bra. Det är ett viktigt och bra ämne som tas upp, dock kanske väl lättsamt för att verkligen bita. Det är underhållande, snyggt och väldigt speciellt.
Greven81
2016-03-10
Hade tänkt skriva något eget men Spidde skriver i detalj precis vad jag kände för filmen. Bara insatser och miljöer, för lite djup helt enkelt!
jonbo
2016-02-25
Tycker filmen blandar lättsamma bitar med mer allvarliga sådana. Ibland kanske Lee tar i lite för mycket åt båda hållen. Men tittar man förbi det och lyssnar på vad som sägs (i den minst sagt fantastiskt skrivna rim-dialogen) så har filmen många poänger. Djupet tycker jag finns och kan finnas samtidigt som det ytliga, lite tramsiga lättsamma.
Spidde
2016-01-03
Underhållande och småkul film, men på gränsen till att vara lite för lättsam med tanke på det allvarliga ämnet. Kanske kan man med en lättsam film som denna få folk som annars inte skulle se en hårdare och mer realistisk traditionell dramafilm att få upp ögonen för problemen och faktiskt se filmen, men det saknas ändå rätt mycket av en intellektuell diskussion här. Men mycket med filmen är hedervärt, att ens filma i södra Chicago är coolt och John Cusack i rollen som den idealistiska prästen är bra. Filmen innehåller också en hel del roliga scener och det är kul att dialogen nästan helt är skriven på rim. Bra flyt från början till slut, men lite mer djup hade behövts för ett högre betyg. Spännande också att det är Amazon, som annars ofta målas upp som djävulen himself, producerar filmen (faktiskt den första filmen som de producerar) efter att ha gjort de rätt vågade och sevärda tv-serierna Transparent och Mozart in the jungle. Stark trea.