3.3

Chicken with Plums

Nasser-Ali, en begåvad musiker, förlorar viljan att leva efter att hans fru haft sönder hans älskade Tar (iranskt instrumentet som liknar en fiol) under ett gräl. Han letar efter en ny men hittar ingen som låter likadant...

Originaltitel Poulet aux prunes
Regissör Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi
Manus Vincent Paronnaud, Marjane Satrapi
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Mathieu Amalric, Edouard Baer, Maria de Medeiros, Golshifteh Farahani, Eric Caravaca, Chiara Mastroianni, Isabella Rossellini, Mathis Bour, Enna Balland, Didier Flamand, Serge Avedikian, Rona Hartner, Jamel Debbouze, Frédéric Saurel

#54
2012-10-21
Vissa delar är lite väl fåniga. Överlag är det dock en bra film.
mystepho
2012-02-24
Kan vara ett "stundens hetta"-betyg men jag var helt tagen både av det annorlunda bildspråket samt skådespeleriet. Visst har man sett historien förut, men det har man ju nästan alltid numera.. Det enda som ironiskt nog inte föll mig i smaken var den animerade sekvensen. 9/10
laserpikka
2012-02-08
Samma gamla kärlekshistoria med förhinder. Om man bortser från den fantastiskt fantasilösa historien var filmen väldigt vacker, rolig och välspelad. Känns väldigt Fransk och inte det minsta Iransk.
Jules4893
2012-01-31
Håller med Roarer... Storyn var banal och hade ingenting annat att berätta än om en man som var olyckligt kär av en outgrundlig anledning. Filmen hade storymässigt heller ingen utveckling och var oerhört spretig och ofokuserad. Dock visuellt hänförande och rolig på sina ställen, vilket höjer filmens betyg något.
Roarer
2012-01-31
Emotionellt manipulativ och platt. Kastar alla sina karaktärer på offerbålet för en lidande manlig konstnär. Suck.
xkattenx
2012-01-31
Kan få samma kult som filmer som Amelie och Delicatessen med rätt distrubition. Väldigt fin och bra hur som.