2.5

Child 44

Moskva 1953. Stalins järngrepp är hårt och obarmhärtigt och säkerhetstjänsten är brutal och urskiljningslös. I detta "perfekta" samhälle finns inga brott, men ändå lever miljoner i ständig skräck. Officeren Leo Demidov är en idealistisk krigshjälte, som är lojal mot sin arbetsgivare. Han tror att han är med och bygger ett perfekt samhälle, men han har börjat tvivla ... tvivla på ett samhälle som kommenderar sina medborgare att tro att brott inte existerar, men där man försöker mörka ett barns död.

Originaltitel Child 44
Regissör Daniel Espinosa
Manus Richard Price
Genre 2010-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Tom Hardy, Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Gary Oldman, Vincent Cassel, Jason Clarke, Josef Altin, Sam Spruell, Ned Dennehy, Fares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Paddy Considine, Charles Dance, Tara Fitzgerald, Agnieszka Grochowska, Michael Nardone

2019-04-26
Något seg men helt klart sevärd. Kul att det är en del svenska skådisar. Förstår att de måste lämna Sverige för en större karriär..
Gyllenbock
2018-12-18
Hyfsat trovärdig om livet i det hemska Sovjetiska paradiset där alla var rädda för varandra. Själva storyn var sisådär liksom skådespeleriet. Nja.
Norpan0
2018-06-13
Den här filmen gav mig ingenting. Den har ingen känsla, ingen kemi. Hattig handling.
Rele
2018-01-23
En väldigt bra film. En trovärdig story om livet i Sovjet och skrämmande behandling av styrande kommunister. Många duktiga skådespelare och en kunnig regissör höjer betyget till en stark fyra.
asteper
2018-01-02
åherre vilken dynga....finns inte ett positivt ord att säga om denna....ok kanske välgjorda kostymer men kom igen vilken story....pinsam! för folk som funderar på att lägga tid eller stålar på denna...stay away!!
hardcore
2017-01-13
Jag tycker att det här var en tämligen onödig film omen tämligen onödiga sidohistorier här och där. Detta visar att budget är inte alls avgörande om man jämför med citizen x som denna historia bygger på. Och sen tycker jag att det kommer skumma vändningar här och där som tex Kinnamans karaktär. Han ska egentligen inte ens kunna komma vara högre i rang än en malaj ens. Och jag tycker förövrigt han typ bara är med i filmen men gör inget speciellt egentligen mer än pratar och ser sur ut och gör det väldigt för enkelt för sig. Sen undrar jag varför dom har den där jävla dialekten. Skulle varit bättre utan. Det som räddar filmen är hardy oldman och fares för dom är som vanligt bra och räddar filmen från en etta.
Christofer
2017-01-12
En nästan svensk film alltså. På engelska. Med halvtaskig rysk brytning. Skämt åsido inte så sevärt ändå tyvärr.
fridenpaden
2016-08-27
En väldigt rörig första timme. Men den blev bättre.
Sir_Lord
2016-06-17
Godkänd film, även om det inte är något jag kommer att se om. Kul att det samlats ihop många svenska skådespelare. Men att prata engelska med rysk brytning där de tappar bort den ryska brytningen titt som tätt drar ner betyget.
Grillo
2016-05-20
Betydligt mer spretig än den rätt sparsmakade Citizen X, men självklart också med högre budget. Lite för lång och ofokuserad, även om jag förstod att de ville berätta mer än en historia på samma gång. Tyckte ändå om den kanske främst för det är ett ämne som inte får glömmas bort nu när Ryssland är på väg tillbaka i den här riktningen.