3.2

Children

Children är en skildring av barn i alla åldrar i ett nergånget bostadsområde i Reykjavik. Där bor bland andra uppenbart otillräckliga fyrabarnsmamman Karitas som nog skulle betrakta ordet "livspussel" som ett hån samt skuldindrivaren Gardar, som söker upp sin son Gudmund och valhänt försöker ta något slags föräldraansvar.

Originaltitel Börn
Regissör Ragnar Bragason
Manus Ragnar Bragason, Nína Dögg Filippusdóttir, Gísli Örn Garðarsson, Ólafur Darri Ólafsson
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Gísli Örn Garðarsson, Nína Dögg Filippusdóttir, Ólafur Darri Ólafsson, Margrét Helga Jóhannsdóttir

2016-01-22
Ibland undrar jag om jag bara blir snålare och snålare med mina femmor, och eventuellt är detta en motreaktion på detta. Jag är osäker på om detta når toppbetyg, men vad fan - vad begär jag egentligen av en film? Children är som klippt och skuren för mig; sorg, ilska, ensamhet, otillräcklighet och misär, allt i något som drar åt danskt blandat med lite finskt. Intressant och berörande från första till sista filmruta, snyggt fotat i svartvitt och så Pétur Bens överjävliga låt "Alone" på det. Lite golvad blev jag allt. (13-/15)
KyLLo
2015-11-14
Ett ganska deppigt drama i svart/vitt som handlar mer om trassliga relationer än barn. Förutom språket känns den inte så isländsk. Första halvan av filmen tycker jag mest är som en rörig såpa och jag har svårt att bli engagerad. Andra halvan tar den sig och får mer struktur. Det finns något att bygga på men jag saknar bland annat fördjupning. Ragnar Bragason vill nog framstå lite som en ny Jim Jarmusch eller så, men känns bara som ett wannabe. Jag är exempelvis övertygad om att den här filmen hade gjort sig bättre i färg. Trots brister knyts säcken ihop skapligt och musiken är fin. Jag fick en beräknad fyra från Filmtipset. En stark tvåa kan den få.
Mat1az
2014-02-28
Helt glömt bort att jag såg denna på flyget till Island för över ett år sedan. Minns att jag gillade den. Kanske aningen lättuträknad story som försöker vara lite smartare än vad den är. Men gillade karaktärerna och atmosfären, som förhöjdes av det svartvita fotot. Med det i minnet landar det på en svag fyra.
BlueViper
2013-09-29
Nja, håller inte alls med de två föregående talarna. Filmen är rätt dåligt spelad, tråkig och svår att se.
HerrArne
2009-05-21
Det svartvita fotot uträttar underverk i detta mänskliga drama helt utan töltande islandshästar.
Lemino
2007-02-05
Håller väl inte full lika hög klass hela vägen in i mål men bitvis är det rent mästerligt!