3.2

Children of Glory

1956 inträffade den heroiska revolutionen i Ungern, som slogs ner av sovjetiska styrkor. Samma höst hölls de olympiska spelen i Melbourne, och det ungerska vattenpololandslaget mötte det sovjetiska i vad som gått till historien som den blodigaste vattenpolomatchen någonsin.

Originaltitel Szabadság, szerelem
Regissör Krisztina Goda
Manus Joe Eszterhas, Éva Gárdos, Géza Bereményi, Réka Divinyi
Genre 2000-tal, Drama, Romantik, Krig
Skådespelare Kata Dobó, Iván Fenyö, Sándor Csányi, Károly Gesztesi, Ildikó Bánsági, Viktória Szávai, Zsolt Huszár, Tamás Keresztes, Daniel Gabori, Tamás Jordán, Péter Haumann

Skapad 2019-10-29 av Ola_Schubert
Filmen Children of Glory utspelar sig under oroligheterna i Budapest 1956. Vinklingen i filmen är att en av spelarna i Ungerns vattenpololandslag blir förälskad i ung kvinna som engagerar sig i det...   Läs mer »

fridenpaden
2014-04-30
Berörde mig väldigt starkt av någon anledning. Kanske var det whiskeyn, kanske var det att ryssarna just tagit Krim och är på väg in i resten av östra Ukraina.
LacombeLucien
2014-04-21
Duger, intressant men inte mer.
buglady
2013-06-09
Bra gjort för att vara en ungersk film. Intressant historia som väcker starka känslor, sorgligt att ungrarna fick gå igenom så mycket under dessa år.
divaad
2012-01-20
Bra film, men störde mig smått på vattenpoolo-guden..
Magkatarr
2012-01-07
Händelserna är intressanta. Det är tyvärr allt som är intressant. Svag tvåa.

2011-07-31
Förmodligen lika intressant som att beskåda en match i vattenpolo.
KillerPutte
2010-08-08
(rek.3) Otroligt välgjord och engagerande krigsdrama som verkligen naglar fast tittaren. Visst blir man lite sugen på vattenpolo efter denna? Fotot är förövrigt mycket elegant.
LaDecima
2010-05-04
Ungrarna som tappert stred mot kommunisternas terrorregim, så bra.
FreddyKrueger
2010-02-16
Fin film om Ungernrevolten. Rekommenderas.
Shootenanny
2009-12-13
Redan från första minut skapas en överhängande känsla av att filmen bara är delvis klar och att jag ser någon slags förhandsvisning av en eventuell sammansättning. Jag känner absolut ingenting för karaktärerna och karaktärsutvecklingen är hafsig och förvirrande, precis som filmen i sig. Den börjar nästan omedelbart med den första ungerska demonstrationen mot det sovjetiska våldet, istället för att bygga upp till den här ofantligt stora stödpelaren för filmen. Samtidigt som kriget pågår och rebellerna dör som flugor sitter de dessutom och fikar med familjen eller ligger med varandra. Realistisk är den verkligen inte - och deras "förbjudna kärlek till varandra" markeras inte alls. Jag har till och med svårt att utmärka varför de blev förälskade alls - efter att ha setts vid ett tillfälle. Dessutom kan det den historiska korrektheten som vanligt diskuteras, om så i små portioner. Jag är inte den som motsätter mig annorlunda och vinklade tolkningar av historiska händelser, men det blev faktiskt enbart löjligt att göra varje ryss i hela Ungern till en djävulens leksoldat med rispig, ondskefull röst och elak uppsyn. Jag vill aldrig mer se den här filmen.