2.8

Chitty Chitty Bang Bang

Den märklige uppfinnaren Caractacus uppfinner en fantastisk flygande bil.

Originaltitel Chitty Chitty Bang Bang
Regissör Ken Hughes
Manus Ken Hughes, Richard Maibaum, Roald Dahl
Genre Familjefilm, Komedi, Musikal, Fantasy, 60-tal
Skådespelare Dick van Dyke, Sally Ann Howes, Lionel Jeffries, Gert Fröbe, Anna Quayle, Benny Hill, James Robertson Justice, Robert Helpmann, Heather Ripley, Adrian Hall, Desmond Llewelyn

2020-09-11
Här finns ju massor med charm men typ ingenting mer. Många av sångerna är verkligen inte så bra och texterna är liksom otroligt dåliga? Det vägs till viss del upp med charm och kostym men bristen på handling och något att liksom fästa sig vid gör resan på nästan 2½ timme minst sagt rätt seg. Barnen och mycket annat är alldeles för tillrättalagt och snällt och det känns liksom blaha. En slät tvåa duger det till iaf.
Tatty
2014-02-08
Härlig och rolig film.
RunRiot
2014-02-04
Supermysig! Den föråldrade stilen och alla plotholes gör den bara ännu charmigare. Dick Van Dyke är som vanligt jättebra.
Gigi1943
2012-02-10
Tyckte att den var jättebra när jag var ung men nu var den ganska patetisk, på gränsen till löjlig, plågade mig igenom den. Fast huvudsången sitter ju som en smäck!
yrkeschaufföre
2010-12-31
För låååång!! Några melodier som gör mig glad men åxå flera melodier som gör mig sur. Bilen är ju cool men den är med lite för lite.
voyageur
2010-10-24
Älskade denna som liten, och visst håller standarden även nu, om än inte lika hög.
Mat1az
2009-10-18
Mysig och charmig familjefilm. Farfarsgubben och barnfångaren är helt klart bästa karaktärerna. Dock kunde man ha kapat ner på åtminstone hälften av alla sångnummer. Det blir att kännas för segt och utdraget och därför tappas intresset. Stabil trea.
morgoth
2008-08-10
skön känsla=) väldigt nostalgisk, påmminer mig om min tidiga barndom
DarkestNight
2008-02-16
Härlig musikalfilm! :) En klar favorit!
henrikkraus
2007-10-02
har inte sett den som barn, men känner ett barn som älskar den; som vuxen finner jag den oändligt seg, bombastisk och poänglös