2.9

Chockbehandling

Brad och Janets hemstad har blivit en gigantisk tv-station. De inneboende är antingen deltagare eller åskådare. Brad och Janet är nu gifta men känslorna har börjat svalna. Janet försöker bli en ny stjärna och glömmer bort Brad, som för att rädda sitt äktenskap ställer upp i programmet Dentonvale.

Originaltitel Shock Treatment
Alternativ titel The Brad and Janet Show
Regissör Jim Sharman
Manus Richard O\'Brien (I), Jim Sharman
Genre 80-tal, Komedi, Musikal, Skräck
Skådespelare Jessica Harper, Cliff De Young, Richard O'Brien (I), Patricia Quinn, Charles Gray, Ruby Wax, Nell Campbell, Rik Mayall, Barry Humphries, Darlene Johnson, Manning Redwood, Wendy Raebeck, Jeremy Newson, Betsy Brantley, Perry Bedden, Barry Dennen

Jansmyr
2019-01-22
Underbar film. Faktiskt ganska svår i handlingen men visionen O´Brien är stor och genial, för att inte säga profetisk. Och musiken svänger! Med Suspiria, Phantom of Paradise och denna borde Jessica Harper vara en av de skådespelerskor med bäst smak genom tiderna. Jag vill också hävda att Harper är en av de skådespelerskor som verkar för smarta för att egentligen kunna spela övertygande, Marlene Dietrich är ett annat exempel. (Till skillnad från Andie Macdowell som blott tnker för mycket för att kunna skådespela.)
MaxMackan
2016-08-31
Meh. Musiken håller inte för mig. Och det är ju en stor del.
2015-01-05
Viktigt här är att inte jämföra denna "uppföljare" med den ibland mästerliga The Rocky Horror Picture Show. Shock Treatment kommer inte i närheten sett till den musik och de skådespelarinsatser som man fick ta del av i Rocky Horror. Shock Treatment är också konstigare än Rocky Horror vilket inte säger så lite samtidigt som just att den är konstigare och mer oortodox sitt berättande gör den intressant och uppfriskande. Shock Treatment är konstig på ett helt Ok sätt. 3-
estet_kikka
2013-03-23
man ska inte jämföra den med rocky horror. ärligt talat, få filmer kan mäta sig med RHPS. men den e underhållande som fan på sitt eget vis. att richard lyckades förutspå dokusåpan redan 81 är lite skrämmande. roligt att se barry humphries som ngt annat än dame edna. låtarna är bra oxå "thank god Im a man" driver hejdlöst med superhetero macho-män, "bitching in the kitchen" är sanslöst rolig, ja, hela soundtracket är mkt mkt bra.

2012-01-06
Ibland brilliant och ibland lite tölig. Jessica Harper var brilliant!
saugox
2011-12-15
Otroligt ojämt, vissa bitar vill jag bara spola förbi, men sedan kommer andra bitar som är helt genialiska så det måste bli ett starkt betyg ändå. Underhållande, glimtar av musikal genialitet, mycket ögongodis och bra skådespelare.

2011-11-22
Usch.
zonk
2011-10-19
Svårt att inte tänka på RHPS när man ser den, och det är inte en jämförelse den här filmen tål speciellt väl..
Elphaba
2011-06-28
Som tidigare påpekats så är denna inte alls lika bra som Rocky Horror och bör inte riktigt ses som en uppföljare, utan mer som en film för sig. Som sådan så är den himla underhållande och Richard-O'Brien-galen. Musiken i Shock Treatment är nästan mer välskriven än musiken från RHPS, dock inte riktigt lika catchig - saknar det där galet medryckande som fanns i Time Warp, även om titelsången Shock Treatment kommer ganska nära. Trodde jag skulle sakna Sarandon och Bostwick mer än jag gjorde och tyckte Jessica Harper funkade väldigt bra som Janet.
evil_ape
2010-09-10
Jämför den inte med The Rocky Horror Picture Show. Första gången jag såg den försökte jag göra det, men då blev det katastrof. Hade likaså förväntat mig musik i stil med TRHPS, men det inte samma klass eller genre. Man behöver fokusera mer på handlingen än musiken i Shock Treatment. Den saknar en storslagenhet. Den är inte gripande.