Christine

Historien om den amerikanska TV-reportern Christine Chubbuck som begick självmord i direktsänd tv 1974.

Originaltitel Christine
Regissör Antonio Campos
Manus Craig Shilowich
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Rebecca Hall, Michael C Hall, Tracy Letts, Maria Dizzia, J Smith-Cameron, Timothy Simons, Kim Shaw, John Cullum, Morgan Spector, Jayson Warner Smith, Kimberley Drummond, Lindsay Ayliffe, Susan Pourfar, Rachel Hendrix, Ritchie Montgomery, John Newberg
Filmnummer 119982

Skapad 2019-12-04 av Stygga-Vargen
Här har vi alltså en film från 2016 med titeln Christine (filmen har ingenting med Stephen King-romanen att göra) och jag vet faktiskt inte riktigt vad jag hade räknat med när jag bestämde mig ...   Läs mer »

2017-10-26
Jag vill nog inte säga att filmen är direkt dålig, men den är definitivt skittråkig. (4/15)
supermancover
2017-08-05
En väldigt fin film som kanske egentligen inte innehåller sådär extremt mycket. Karaktärsutvecklingarna är fantastiskt fina och viktiga. Gillar verkligen Rebecca Hall som spelar Christine med. Hon porträtterar bipolär sjukdom och mani väldigt väl. Liksom lite hysterisk men egentligen kanske mest basically prestationsångest och perfekta-flickan-syndrom. Att allt egentligen handlade om ganska små medel. Att det inte var världen som gick under utan det var ändå ganska små delar (fast många) som gjorde allt stort och ohållbart till slut. Jättebra kostym och soundtrack med. SÅ bra.
2017-06-09
Den här var faktiskt över förväntan! Definitivt en av de bättre filmerna som gjorts på senare år!
HerrNenne
2017-05-02
Jag tycker inte om hur den här var gjord. Tonen i den. Väldigt obekväm. Med det inte sagt att det var dåligt. Även jag kan se att filmen lyckas med mycket av det den vill. Och Hall gör det bra.
Engravadlax
2017-04-18
Rebecca Hall är jättebra, övriga castingen är stark, men jag har verkligen svårt att sympatisera med Christine Chubbuck; jag vet inte mycket om den riktiga reportern, men karaktären i filmen tar motgångar förhållandevis dåligt, hon är mest jobbig mot andra i hennes närhet, och det kulminerar med att hon utsätter dem och sina tittare för sitt självmord. Det är ingen tragisk hjältedöd precis, hon tar mer än vad hon ger, och jag finner inte att jag bryr mig nämnvärt i slutändan. Hög form på castingen, men inga poäng för innehåll.
StureStenhög
2017-03-15
En väldigt skicklig studie i psykisk ohälsa. Jag uppskattar att den verkligen tar detta ämne på allvar, den hade så lätt kunnat fall in i enkla förklaringar och billiga poänger, men undviker det på ett snyggt sätt. Visst finns här intressanta skildringar av motgångar och problem som eventuellt bidrar till att knuffa Christine närmare fördärvet, men filmen söker aldrig efter problemet med stort P. Likaså finns här inga skurkar, varken Christine själv eller någon annan, det finns tendenser hos flera karaktärer, men aldrig mer än så. Filmens absoluta styrka är dock Rebecca Hall, hon är verkligen fantastiskt bra, och det skulle inte förvåna mig alls om det visar sig vara 2016 års bästa skådespelarprestation. Hon är dock bra på ett subtilt sätt, det går inte att plocka fram en enskild scen för illustrera hennes skicklighet. Ta bara en sådan sak som att hennes rollfigur har svårt att connecta med andra människor, det finns inget enskilt tillfälle som ska understryka detta, hon ligger hela tiden lite i osynk med sina medmänniskor. Något som givetvis manusförfattare och regissör ska ha stort beröm för också. Så det här blev ännu en sådan där film där jag först funderade på om det var en stark trea eller svag fyra, för att sedan känna att fyran är ganska klar