3.8

Chungking Express

Drama om två polisers kärleksliv (eller brist på det) i Hong Kong. Polis 223 har brutit med sin flickvän och letar ananasburkar med ett särskilt utgångsdatum. Polis 663, som också förlorat sin flickvän, pratar med sina möbler.

Originaltitel Chung Hing sam lam
Alternativ titel Chong qing sen lin
Regissör Wong Kar-wai
Manus Wong Kar-wai
Genre Romantik, Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Tony Leung Chiu-wai, Brigitte Lin, Takeshi Kaneshiro, Valerie Chow, Chen Jinquan, Faye Wong

hsimpson
2020-01-18
Oj oj oj, det här var verkligen inte min grej. Gick knappt att se på, orkade inte se alltför lång stund. Ingenting som drog mig in i filmen.
2017-10-25
Zebulonm
2017-03-24
En bra och fin film. Bra skådespel o musiken höjer verkligen känslan i filmen.
Ful_fisk
2017-03-18
Väldigt trevlig Wong Kar-wai, men förvirringen när story-skiftet sker tog bort en hel del av upplevelsen för mig, och det tog lång tid innan jag förstod att det faktiskt var en ny berättelse jag tittade på; först trodde jag exempelvis att den nya kvinnliga huvudrollen var samma som innan, fast utan brillorna och peruken. Dessutom var den andra historien inte lika bra. Men när eftertexterna rullade upp gick det ändå en ytterst positiv känsla genom kroppen min betygstrea är mycket stark, och ett högre betyg kan mycket väl uppnås vid framtida tittar.
Roswall
2015-05-19
Jobbar sig in i mig. Stark 3:a.
BrutusBeefcake
2015-01-07
Väldigt mysig film och Tony Leung är ju alltid fenomenal, härlig stil på fotot för att vara en "kärleksfilm" och ensamheten Wong beskriver kan alla som blivit lämnade känna igen sig i, men jag förväntade mig något mer än vad jag fick däremot vilket gjorde mig en gnutta besviken fast jag hade ett mysleende på läpparna när texten började rulla. Väldigt stabil mittentrea hur som haver. (8+/15)
hestret
2014-11-26
Inte alls min favorit hos WKW. Jag finner första pop-noirhistorien sympatisk och till och med stundtals lite magisk. Hade velat ha lite mer femme fatale än nerkärad polis om jag fick önska dock. Andra (som tar upp en timme av speltiden) delen är däremot är mest irriterande och på få sätt tilltalande till mig. Barnslig och artificiellt oskyldig indie-söthet som inte alls funkar, utan känns bara som en medioker studentfilm som vill kopiera Amelie med lite snabbare (till en litet jobbig nivå) klipp. California Dreaming är det typ det enda som funkar genomgående i den delen. Konstigt när känns andra delen mycket mer hafsig och underutvecklad trots att den har dubbla speltiden. Temamässigt är det ju samma sak som hans andra filmer med längtan, att hålla fast vid det förflutna och förgängliga, isolering. Inget nytt på taket, vilket väl egentligen är lugnt i sig. Andra delen känns problematiskt nog som en litet ned-dummad version av andra bättre produktioner. Men en kompetent film trots allt. 39/100
saggesaliv
2014-11-25
Två stycken historier, om två stycken poliser, som båda söker efter kärleken. Chungkin Express är så mycket. Det är ett mystiskt kalejdoskop samtidigt som det är glasklar kristall. Allting är hela tiden precis framför vår näsa, men mystiken är ändå så stark att den går att röra på. Detta är en sådan film som jag efteråt sitter utan ord till vad jag egentligen kan säga om filmen. Det är fullständigt briljant på många olika plan. Allting från det utmanande fotot till det suveräna skådespelet. Detta är en sådan där otroligt vacker film som jag njuter av på flera olika sätt. Mystiken, toppat med fotot och musiken, det skapar briljans. För även om allting annat är så jävla bra, så är nog det allra bästa musiken. Under hela andra halvan är The Mamas and the papas gamla dänga Calofornia Dreamin’ i prinvip det enda soundtrack som spelas, vilket passar perfekt till filmen.¨ Jag är helt såld på denna film. Kar Wai Wong är verkligen briljant och det ska bli kul att utforska honom mer. Det är nästan en nia, men stark åtta stannar den på. Betyg: +8/10
#54
2014-02-17
En mysig film.
karlmats
2013-12-31
Börjar lite småputtrande och efter besvikelsen som var the Grandfather blev jag rädd att Wong Kar-Wai var en ganska överhypad regissör. Men man luras lite, helt plötsligt sitter man invaggad i en skön gungande stämning och så plötsligt inser jag att jag känner nånting. Jag undrar när de här figurerna blev min familj? Mycket av det ligger väl på Kar-Wais intima regi och lekfulla karaktärer. Sen lyfts hela filmen ännu en dimension när mitt nya livs kärlek Faye Wong kliver in i handlingen och fullständigt kör över mig med sin personlighet, sitt kroppsspråk och sitt utseende. Uppe där bland Amelié, Miranda July och Ellen Page i Juno, shit va bra hon var. Sen är ju Chungking en sån där plats som är betydligt trevligare att besöka på film än i verkligheten, efter att ha bott fyra nätter där i Hong Kongs värsta område är det med blandade nostalgikänslor jag återigen insuper dess skitiga atmosfär. En stabil 3a så här efter första titten och jag är glad att jag kan behålla min fina Chungking-express-t-shirt.