3.8

Chungking Express

Drama om två polisers kärleksliv (eller brist på det) i Hong Kong. Polis 223 har brutit med sin flickvän och letar ananasburkar med ett särskilt utgångsdatum. Polis 663, som också förlorat sin flickvän, pratar med sina möbler.

Originaltitel Chung Hing sam lam
Alternativ titel Chong qing sen lin
Regissör Wong Kar-wai
Manus Wong Kar-wai
Genre Romantik, Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Tony Leung Chiu-wai, Brigitte Lin, Takeshi Kaneshiro, Valerie Chow, Chen Jinquan, Faye Wong

SverkerJerker
2022-07-30
Asiens Pulp Fiction. För att uppskatta den här filmen så behöver du antingen vara a) ett barn eller b) en hopplös romantiker, tror jag. Jag är ingetdera, tyvärr. Det var synd - jag tyckte att den började lovande. Men fotot var fint.
KyLLo
2021-09-03
Färgstark och annorlunda. Tyvärr är dramaturgin inte den bästa, så den kan upplevas som svår att greppa.
Albion
2021-07-07
En film som tar sig efterhand, eller om man vill del 2 är bättre än del 1. Bildspråket och berättarstilen sätter sig också efterhand och det känns lekfullt och piggt. Musiken då? Det är klart att det är svårt att gå emot en film som promotar Dinah Washington och "What a difference a day makes", men California Dreamin' kanske känns mest konstig. Fin musik med Faye Wong i alla fall. Betyget landar in på en svag 4;a, dvs 4-
hsimpson
2020-01-18
Oj oj oj, det här var verkligen inte min grej. Gick knappt att se på, orkade inte se alltför lång stund. Ingenting som drog mig in i filmen.
Zebulonm
2017-03-24
En bra och fin film. Bra skådespel o musiken höjer verkligen känslan i filmen.
Ful_fisk
2017-03-18
Väldigt trevlig Wong Kar-wai, men förvirringen när story-skiftet sker tog bort en hel del av upplevelsen för mig, och det tog lång tid innan jag förstod att det faktiskt var en ny berättelse jag tittade på; först trodde jag exempelvis att den nya kvinnliga huvudrollen var samma som innan, fast utan brillorna och peruken. Dessutom var den andra historien inte lika bra. Men när eftertexterna rullade upp gick det ändå en ytterst positiv känsla genom kroppen min betygstrea är mycket stark, och ett högre betyg kan mycket väl uppnås vid framtida tittar.
Roswall
2015-05-19
Jobbar sig in i mig. Stark 3:a.
BrutusBeefcake
2015-01-07
Väldigt mysig film och Tony Leung är ju alltid fenomenal, härlig stil på fotot för att vara en "kärleksfilm" och ensamheten Wong beskriver kan alla som blivit lämnade känna igen sig i, men jag förväntade mig något mer än vad jag fick däremot vilket gjorde mig en gnutta besviken fast jag hade ett mysleende på läpparna när texten började rulla. Väldigt stabil mittentrea hur som haver. (8+/15)
hestret
2014-11-26
Inte alls min favorit hos WKW. Jag finner första pop-noirhistorien sympatisk och till och med stundtals lite magisk. Hade velat ha lite mer femme fatale än nerkärad polis om jag fick önska dock. Andra (som tar upp en timme av speltiden) delen är däremot är mest irriterande och på få sätt tilltalande till mig. Barnslig och artificiellt oskyldig indie-söthet som inte alls funkar, utan känns bara som en medioker studentfilm som vill kopiera Amelie med lite snabbare (till en litet jobbig nivå) klipp. California Dreaming är det typ det enda som funkar genomgående i den delen. Konstigt när känns andra delen mycket mer hafsig och underutvecklad trots att den har dubbla speltiden. Temamässigt är det ju samma sak som hans andra filmer med längtan, att hålla fast vid det förflutna och förgängliga, isolering. Inget nytt på taket, vilket väl egentligen är lugnt i sig. Andra delen känns problematiskt nog som en litet ned-dummad version av andra bättre produktioner. Men en kompetent film trots allt. 39/100
saggesaliv
2014-11-25
Två stycken historier, om två stycken poliser, som båda söker efter kärleken. Chungkin Express är så mycket. Det är ett mystiskt kalejdoskop samtidigt som det är glasklar kristall. Allting är hela tiden precis framför vår näsa, men mystiken är ändå så stark att den går att röra på. Detta är en sådan film som jag efteråt sitter utan ord till vad jag egentligen kan säga om filmen. Det är fullständigt briljant på många olika plan. Allting från det utmanande fotot till det suveräna skådespelet. Detta är en sådan där otroligt vacker film som jag njuter av på flera olika sätt. Mystiken, toppat med fotot och musiken, det skapar briljans. För även om allting annat är så jävla bra, så är nog det allra bästa musiken. Under hela andra halvan är The Mamas and the papas gamla dänga Calofornia Dreamin’ i prinvip det enda soundtrack som spelas, vilket passar perfekt till filmen.¨ Jag är helt såld på denna film. Kar Wai Wong är verkligen briljant och det ska bli kul att utforska honom mer. Det är nästan en nia, men stark åtta stannar den på. Betyg: +8/10