2.4

Churchill

En klocktickande skildring av Winston Churchills tjugofyra sista timmar innan landstigningen i Normandie.

Originaltitel Churchill
Regissör Jonathan Teplitzky
Manus Alex von Tunzelmann
Genre Biografi, Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Brian Cox, Miranda Richardson, John Slattery, Julian Wadham, Richard Durden, Ella Purnell, Danny Webb, Jonathan Aris, George Anton, Steven Cree, James Purefoy, Peter Ormond, Angela Costello, Kevin Findlay, Miro Teplitzky

mammene
2020-12-12
Det finns så mycket att gräva i om Churchill, och jag verkar inte få nog, han är en mycket intressant figur med egen stil. Att följa dagarna innan slaget visar på hur det kan verka enkelt på papperet, men så mycket svårare i tanken och vetskapen om att det handlar om människor. Här en mycket besvärlig Churchill, som i grunden egentligen kommer med mycket realistiska synpunkter, men en mycket besvärlig nagel i ögat för omgivningen. Brian Cox gör det bra och jag tänker att det måste vara en rätt rolig roll att göra. Efter detta såg jag en dokumentär om dagen D och mycket verkar stämma, som alltid får jag stor sympati för alla tappra människor. En stark trea.
asasae
2018-01-13
En omstridd Churchill uppvisas. Intressant. Välspelad och bra film.
Astrojacob
2017-12-23
Kanske aningen träig och långsam och begränsad i tid, men fantastisk casting med stark känsla ger en ok Trea. Cox brilliant.
kexchokladet
2017-12-18
Stoora förväntningar gör ofta att besvikelsen också blir större när det inte är bättre än så här.
myslas
2017-12-17
Inget direkt fel på Cox insats men samma saker bara ältas om och om igen och filmen tycks aldrig gå framåt.
jonbo
2017-10-01
Cox bär en film som lite väl tydligt markerar att den är viktig men glömmer bort att den är tråkig också.
2017-09-14
Jag vet inte hur sanningsenlig den är men den är ganska tråkig. Och Churchill framstår som en obstinat snorunge. Knappt godkänd.