3.9

Cinema Paradiso

Salvatore, pojken, blir förhäxad av de fladdrande bilderna och när han möter Alfredo, maskinisten, blir de ganska snabbt bra vänner. Samtidigt som deras vänskap växer blir också Salvatore äldre. Han drömmer om ett en dag få göra egna filmer och då dagen kommer då han ska lämna byn säger Alfredo till honom att aldrig titta tillbaka utan bara framåt. Men en dag, 30 år senare, får han ett meddelande som kanske ändå får honom att återvända hem.

Originaltitel Nuovo Cinema Paradiso
Regissör Giuseppe Tornatore
Manus Giuseppe Tornatore
Genre Drama, 80-tal, Romantik, Komedi
Skådespelare Jacques Perrin, Marco Leonardi, Salvatore Cascio, Philippe Noiret, Antonella Attili, Pupella Maggio, Agnese Nano, Leopoldo Trieste, Enzo Cannavale, Isa Danieli, Leo Gullotta, Nicola Di Pinto, Roberta Lena

Skapad 2019-11-14 av Orvar_Säfström
Det sägs att det bästa sättet att minnas en film, förutom det självklara; att se den en gång till, är att lyssna på filmens musik. Vilka känslor kommer då fram när jag lyssnar till Enio Mor...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av mornel
Guiseppe Tornatores Oscarsbelönade verk är en metafilm i ordets största bemärkelse. Den handlar om att växa upp, att finna sig själv och är full av kärlek. Kärlek mellan ung och gammal, flick...   Läs mer »

Albion
2019-02-19
Jag är svag för filmer som berättar "tidens tand". Det är något vemodigt med svunna tiders fröjder. Och dessutom filmer som utspelar sig i filmens värld. Illusionernas stad, Sunset Boulevard, Dag som natt med flera är exempel på personliga favoriter. Här berättas en historia från en kul vinkel, biomaskinistens, med en värme och romantik som självklart smittar av sig å det härligaste. Philippe Noiret är helt lysande i sin roll och barnrollen av Salvatore Cascio är också mycket lyckad. Det hela blir kanske lite väl smetigt till slut men en tillräckligt bra film för betyget en stark 4;a, dvs 4+
KyLLo
2019-01-06
Främst är det fotot, miljöerna och scenografin som jag tilltalas av. Det är snyggt, särskilt i vissa scener. Som ofta i italienska filmer kastas man snabbt mellan olika miljöer. Här är det ganska extremt, vilket gör den spretig. Den är dessutom sliskig emellanåt, och jag har lite svårt för musiken. Jag föredrar Pippo Carusos musik, som på sätt och vis är snarlik.
erosagape
2018-10-22
Brännande bra.
2018-01-01
Tyckte mycket om den här filmen!
2017-10-23
skräp
andmoreagain
2017-04-16
Alltför smetig, lång och tråkig. Dessutom väldigt italienskt på ett mycket jobbigt sätt. Besviken.
RustyFilm
2016-12-07
En emotionell film som berör på alla plan, från glädje till sorg. Det hela är mäktigt uttrycksfullt och italienskt. Kanske t.o.m. för mäktigt (såg en Directors Cut 50min extra version, får väl kolla den kortare utgåvan så småningom kanske det blir lite mindre "mäktigt").
hmejl
2016-08-21
Helsike också. Att man ska bli såhär uppriven av en film. Ta med näsduken till biovisningen.

2016-03-05
Italiano e multo bello.
DukeIgthorn
2016-02-25
Stillsamt och långt drama om kärleken till film. Fina karaktärer. Välgjort.