3.4

Cirkeln

I ett väntrum på sjukhuset får Solmaz mamma veta att hennes dotter just fått barn. Ultraljudsundersökningen hade lovat en pojke, men ut kommer en välskapt liten flicka. Alla borde glädjas, men det gör de inte. Istället är det en tragedi. Solmaz kommer att bli övergiven av sin man, och hennes mamma flyr hals över huvud från sjukhuset innan svärsonens familj hinner komma. På Teherans trånga gator där kvinnor inte tillåts vistas själva, än mindre tända en cigarett offentligt, är Arezou och Nargess på rymmen. De är på permission från fängelset, men har inga planer på att återvända. På något sätt lyckas de skrapa ihop pengar till en bussbiljett, men de saknar giltig legitimation och polisen genomsöker grundligt allt och alla på stationen.

Originaltitel Dayereh
Alternativ titel The Circle
Regissör Jafar Panahi
Manus Kambuzia Partovi
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Maryiam Parvin Almani, Nargess Mamizadeh, Fereshteh Sadr Orafai, Monir Arab, Elham Saboktakin, Fatemeh Naghavi, Mojgan Faramarzi

Sangraal
2020-11-04
Suverän. Vilka tråkiga och trötta kommentarer här nere i kommentarsfältet, från 2003 och 2004. Den här filmen var ju allt annat än tråkig! Mästerligt regisserad och fantastiskt skådespeleri. Inte riktigt en femma, men inte långt ifrån.
foppa99
2013-01-31
ojämn, men sammantaget en riktigt bra film. det e tyvärr xtra svårt att va kvinna i vissa länder i världen.
Mikka
2011-11-16
Fängslande film som känns äkta och som på olika sätt visar på kvinnornas situation i Iran. Det är avskalat och väldigt bra filmat. Jag hade velat se mer av historierna som presenteras, och alla delar hade nog kunnat bli bra filmer med mer djup om de hade fått mer plats. Att man inte får se mer från varje del och att delarna inte riktigt anknyter till varandra ligger filmen i fatet, men den är verkligen sevärd. 3+
goeran
2007-09-13
En intensiv och stark skildring av det grymma kvinnoförtrycket i dagens Iran. En film som verkligen berör!
Moonlighting
2006-11-11
Ingen knockout men nödvändig. Habilt.
vixol
2006-07-22
En mkt bra film, väldigt genomtänkt struktur och kameraarbete som understryker filmens poänger och karaktärer. Fantastiskt att regissören själv inte tittar på film för att inte "låta andra filmer påverka mina ideer".
RiffRandell
2005-07-16
En gripande film, men jag var astrött när jag såg den och de bara virrade omkring. Tycker synd om hur kvinnor utnyttjas over there.
Mr.Purple
2004-10-03
Den får godkänt för den visar hur kvinnorna har det, men det blir ganska främmande för oss i lilla Sweden.
Jay-lo
2003-11-11
Det som håller upp denna film är skilldringen av hur illa det är i Iran...tyvärr...men annars var det ett sömnpiller...
Bostonian
2003-11-11
Ledsen Jafar Panahi...denna film kanske lyckas i länder där människorna aldrig sett en film...men i våra trakter kan detta ses endast som ett stort jävla bottennapp....Zzzov så gott, Jafar