3.3

Circus Columbia

En historia i det forna Jugoslavien som handlar om en man som återvänder till Hercegovina från Tyskland med gott om kontanter i hoppet om ett nytt och bra liv. Baserad på novellen Cirkus Columbia av Ivica Đikić.

Originaltitel Cirkus Columbia
Regissör Danis Tanovic
Manus Danis Tanovic
Genre Romantik, Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Mira Furlan, Milan Strljic, Svetislav Goncic, Miki Manojlovic, Boris Ler, Jelena Stupljanin, Mario Knezovic

hsimpson
2019-07-20
Tanovic lyckas bra med att få ihop de olika delarna till en fungerande helhet. Välspelat är det också. Trean är ganska stark.
2018-07-13
Välspelad och välberättad kvalitetsfilm. Dock tog det ett tag innan intrigerna började bli intressanta. Men den där Tanovic verkar vara en duktig jävel. (7+/15)
Myllo
2012-02-03
Fin kommentar Sture Stenhög.. Filmen är genomarbetad och välgjord. Oförutsägbar hela tiden och inget för slötittande. De livsavgörande motsättningarna i upplösningens Jugoslavien kommer fram bra med små medel. Anti-kommunister mot kommunister (t ex förre borgmästaren), kroater mot serber osv. Martin hade från början vänner i alla läger men på slutet visade det sig vilka som var de verkliga. Filmen visade också att mycket av allt det hemska som hände i Bosnien berodde på att det fanns gott om skitstövlar av den typ som personifierades av den nye borgmästaren.
StureStenhög
2011-11-30
Med den brokiga och våldsamma historia som Balkan-länderna har, så finns det nog många bra historier att berätta därifrån, kul då att en kompetent regissör som Tanovic gör just det. Precis som i No Mans Land så är han här väldigt intresserad av det bisarra i att människor som har levt sida vid sida plötsligt blir fiender, och det är givetvis en bra infallsvinkel. Det som imponerar mest den här gången är nog dock hur har han lyckas förmedla känslan av en tid och en plats, trots det som händer så känns den här lilla byn också som en trivsam plats, och det gör ju att det annalkande kriget bara känns ännu mer tragiskt. Det är också väldigt mycket som pågår på samma gång, och det är på ett skickligt sätt som Tanovic lyckas hålla alla bollar i luften. Jag tycker dessutom att blandningen mellan brutal verklighet, osannolika delhistorier och lättsam underhållning fungerar väldigt bra tillsammans denna gång. Jag kan därför inte låta bli att sätta en fyra
mammene
2011-11-27
Här har man försökt få med lite av varje och lyckades bra med det. Bla kan man känna den overklighetskänsla som människor antagligen känner när ett krig börjar och det är det som är bra, att visa på vardagen i en krigssituation. Man lyckas också få in lite humor, och visar på landets kultur. Det var kanske lite svårt att hänga med i det politiska för den oinvigde, men alltid lär man sig något.
Adoniram
2011-11-26
Bitvis lite spretig men som en del av bakgrunden till den förfärliga Balkankonflikten känns den inte helt oäven. Svår historia att berätta men Tanovic lyckas göra detta utan pekpinnar och nationalistiska övertoner.
Mikka
2011-11-16
Fin och välgjord film som utspelar sig under upptakten till kriget mellan serber och kroater. Väl sevärd.
origC-J
2011-08-24
Med beröm godkänd, men det faktum att man försöker blanda drama och komedi utan att riktigt lyckas, och dessutom har flera tunga berättelser inom samma ram, drar ner betyget. Kul att se forna "Babylon 5"-skådisen Mira Furlan i en mer utmanande roll. (Haha, dagens ord: milfhistoria, lysande.)