3.1

Citizen X

52 mordoffer. Den värste seriemördaren i modern tid. Men enligt sovjetpolisen existerar inga seriemördare i öst...

Originaltitel Citizen X
Regissör Chris Gerolmo
Manus Chris Gerolmo
Genre Mysterium, Thriller, 90-tal
Skådespelare Stephen Rea, Donald Sutherland, Max von Sydow, Jeffrey DeMunn, Joss Ackland, John Wood, Imelda Staunton

Roswall
2017-12-12
Lite tjaskig regi ibland, men annars funkar det bra. Givitvis en otäck historia.
olli51
2017-08-19
Grymt bra..
andywelt
2016-10-17
Intressant tema. Rätt tråkig film.
2016-08-07
Det här är riktigt bra! Väldigt spännande och välspelat!
OffTheGround
2015-07-28
Alltför taffligt och övertydligt berättat. Knaggligt låtsade ryska brytningar hjälper inte heller.
Astrojacob
2015-03-01
Superb casting med klockrena Sutherland o ljuvligt deprimerade Rea, samt Max som ren bonus. Lite kantigt berättad kanske men bra tempo o lagom horror för en sevärd Fyra.
Greven81
2014-05-02
Jag tycker detta är strålande. Sutherland är fantastisk på ett sätt som bara Sutherland kan vara, och dialogen mellan honom och Rea är ofta väldigt stark. Filmen hade såklart varit gjuten på ryska men det är är 90-tals film och då har jag inte samma krav när det gäller just sådana detaljer. Fascinerande hur en film med så många mord ändå på något sätt handlar så påtaligt lite om just dessa. Filmen är knappast anti-kommunistisk även om inte direkt anstränger sig för att att vara motsatsen heller. Det fanns trots allt kraftigt spridda motsättningar inom Sovjet redan på tidigt 80-tal. En svag femma, men en femma trots allt. Utmärkt film!
claudiomarino
2014-02-04
Historien om Andrei Chikatilo förtjänar en version som inte har övertydlighet och anti-kommunist-propaganda som ledord.