3.7

Citronträd & motorolja

Filmen är baserad på den verkliga historien om Burt Munro, som år efter år passionerat trimmar sin gamla Indian motorcykel från 20-talet. Hans dröm är att en dag bli den snabbaste på banan i saltöknen i Utah, där världens snabbaste motorcyklar tävlar. När han är över sextio och får beskedet att en hjärtsjukdom riskerar avsluta hans liv, belånar han sitt hus och tar en båt till Los Angeles med motorcykeln för att uppfylla sin dröm.

Originaltitel The World's Fastest Indian
Regissör Roger Donaldson
Manus Roger Donaldson
Genre Drama, Äventyr, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Anthony Hopkins, Juliana Bellinger, Chris Bruno, Martha Carter, Jessica Cauffiel, Brian Clark, Campbell Cooley, Wesley Dowdell, Todd Emerson, Phoebe Falconer, Bruce Greenwood, Diane Ladd
Betygsantal 2046

2018-04-14
Mysig och trevlig och Hopkins lyfter verkligen i rollen men det hjälper tyvärr inte riktigt för att lyfta filmen. Det känns verkligen aldrig på riktigt och mysnivån lyfter aldrig mer över småmysigt. Stark tvåa!
Takayama
2017-02-01
Fantastisk man. Underbart berättad. Både mysfilm och nördfilm. Fick oss att åka till Invercargill efter att ha sett filmen på nyårsdagen Tauranga. Hade aldrig tidigare hört talas om mannen/legenden Burt Munro.
2016-12-29
Det var antagligen den fåniga svenska titeln som gjorde att denna mysiga film ej slog i Sverige när den kom. Hopkins tok är en fröjd att se och på det hela är detta ett väldigt bra drama om drömmar. Roliga biroller längs vägen om snygg tidsbild och scenografi.
Roswall
2016-12-27
Mja, speciellt i första halvan blir det lite väl skriva på näsan.
Astrojacob
2016-04-01
Follow your dream... Hopkins Oscarsklass - feelgood roadmovie när den är som bäst. Stark FYRA!
Qhunden
2014-04-29
Mysfilm som snyggt håller spänningen uppe trots det lågmälda tempot. Hopkins är ju grym!
Dutch
2013-09-19
Underbar resa man fick se.
foppa99
2013-09-16
min morfar e som gubben:) fan.. jag har alltid trott att detta e en doku.. kockoooo
Vitorovic
2013-09-15
Så ska jag vara när jag blir gammal :)
Cuchita
2013-03-24
Stark 3a. Fin feel-good film. Pluspoäng då det är en verklig historia och pluspoäng för Hopkins. Kändes en aning för lång.