2.9

City of Ember

När jordens undergång tycktes oundviklig byggde världens främsta vetenskapsmän den underjordiska staden Ember - en fantastisk skapelse som strålar av ljus. Men det finns en hake: energin räcker bara för exakt två hundra år och hemligheten om vägen tillbaka till ytan har gått förlorad sedan generationer tillbaka. Medan ljuset sakta falnar, lyckas de två ungdomarna Doon och Lina hitta en första ledtråd till räddningen. Men hinner de lösa det stora mysteriet innan staden sänks i mörker och kyla för alltid?

Originaltitel City of Ember
Regissör Gil Kenan
Manus Caroline Thompson
Genre Äventyr, Familjefilm, Fantasy, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Saoirse Ronan, Harry Treadaway, Bill Murray, Tim Robbins, Marianne Jean-Baptiste, Toby Jones, Mackenzie Crook, Martin Landau, Mary Kay Place, Catherine Quinn, Amy Quinn, Lucinda Dryzek, Liz Smith, David Ryall, Ian McElhinney, Simon Kunz, Matt Jessup

2017-10-25
2016-11-21
Totalt värdelös! Ren smörja!
Grillo
2015-11-01
Underhållande med skön steampunkkänsla. Visst fanns det ett par logikproblem men inget som direkt störde mig medan jag såg filmen. Har man spelat Fallout 3, som släpptes samma år, känner man också igen det här...
dudson
2015-08-29
Trevlig å rätt snäll ungdoms film med många kända ansikten"
2014-10-21
En fungerande äventyrsfilm för hela filmen där kanske de i yngre tonåren kommer få ut det mesta av detta. Här finns dock tillräckligt med välkända ansikten och en fungerande historia för att underhålla resten i familjen också. Kul att här se, alltid duktiga, Saoirse Ronan i en tidig huvudroll. 3-
gabbe122
2014-03-26
Helt ok för att vara en barn film underhållande men förutsägbar men passar för barn och spännande.Men duger för en tråkig eftermiddag.
Djason
2013-11-13
Ok barnfilm med en del ologiska luckor men med bra skådespelare. Vet iof inte om detta ska klassas som barnfilm men det känns som om det vore det iaf.
Rixn
2013-07-13
Sedan jag såg den polska sci-fi-filmen Seksmisja 1984 i min ungdom är jag är svag för sådana här filmer. Det ger automatiskt ett extra i betyg, så en stabil trea blir en svag fyra här.
TheHorrorfan
2013-06-25
Ja, den var helt okej. Väldigt udda, om man säger så.
NoWireHangers
2013-05-31
Jag gillade konceptet men kände mig ganska ointresserad genom hela filmen. Till stor del pga att protagonisterna aldrig fångade mitt intresse och dels pga det var svårt att riktigt få grepp om hur samhället i filmen fungerade. Robbins och Landau är bortkastade i otacksamma biroller. Som flera andra skrivit ger filmen lite väl mycket julkalenderkänsla, en julkalendersversion av THX1138 eller Rands "Anthem". En barn/undomsfilm för just barn och ungdomar, inte vuxna.