2.9

Clemency

År av att genomföra avrättningar av de som dömts till döden har tagit hårt på fångvakten Bernadine Williams. Medan hon förbereder ytterligare en avrättning måste hon nu konfrontera de psykologiska och emotionella demoner som hennes jobb skapar.

Originaltitel Clemency
Regissör Chinonye Chukwu
Manus Chinonye Chukwu
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Alfre Woodard, Richard Schiff, Aldis Hodge, Wendell Pierce, LaMonica Garrett, Danielle Brooks, Vernee Watson, Michael O'Neill, Alex Castillo, Michelle C Bonilla, Richard Gunn, Dennis Haskins, John Churchill, Alma Martinez

StureStenhög
2021-01-27
En film som i botten är kritisk mot dödsstraffet, men som genom att inte predika i frågan blir betydligt mer effektiv i sitt budskap än de flesta andra filmer i genren. Här skildras allting genom ett mänskligt perspektiv, och filmen förmedlar på ett intressant sätt hur dödsstraffet påverkar de som lever i dess skugga. Särskilt då Woodards fängelsedirektör som blir en väldigt intressant karaktär. Man får väl dock säga att manuset håller högre klass än den något slätstrukna regin