3.6

Cléo från 5 till 7

Den unga vackra sångerskan Cleo väntar oroligt på ett läkarbesked. Vi får följa henne under två intensiva timmar i Paris i möten med vänner och främlingar.

Originaltitel Cléo de 5 à 7
Alternativ titel Cleo from 5 to 7
Regissör Agnès Varda
Manus Agnès Varda
Genre Komedi, Drama, 60-tal
Skådespelare Corinne Marchand, Antoine Bourseiller, Dorothée Blank, Michel Legrand, Dominique Davray, José Luis de Villalonga

hsimpson
2020-06-24
Lite för franska nya vågen-ig för min smak, även om det är klart bättre än det jag har sett av Godard (inklusive kortfilmen i filmen här). Sångnumret är klart bäst, men på det stora hela lämnas jag i princip oberörd.
Albion
2020-06-19
5,5 år sedan senaste titten. Superlativen kan fortfarande staplas på hög och lyckoruset ramlar åter över mig. En av mina två favoritfilmer alla kategorier. Betyg 5, 6, 7 eller varhelst taket ligger
Roswall
2015-12-08
Mycket stimulerande och inspirerande. Verkar som om jag är svag för de Pariscentrerade filmerna av Nya Vågen. Här finns det så mycket olika spänningar.
Zero75
2015-10-28
Fantastiskt fint hur Varda får in allt så ledigt. Sedan är det, trots de stiliga inslagen av verklighet och en mäktigt melodramatisk sång vid pianot, en luftig feelgood om en rätt bortskämd och tom människa.
Ful_fisk
2015-10-19
Lite besviken, med tanke på att jag blev otroligt imponerad av mina två tidigare Varda-upplevelser (Vagabond och Efterskörd). Coolt upplägg, men rätt ospännande. Dialogen och karaktärerna är inte särskilt intressanta, vilket är ett seriöst problem för en realtids-film. Men i slutändan är det rätt bra, jag hade bara hoppats på mer.
Darn
2015-05-11
En av de bästa franska nya vågen-filmerna jag sett, potentiellt sett en fullpoängare så småningom. Är svag för när ett individfokuserat mörker sprider sig och skildrar dennes omgivning i detsamma. Att det dessutom görs inom ramarna för jump cuts, härliga bilscener och samtida skeenden gjorde det ännu bättre. Finns mycket mer som var härligt, den charmiga pianoduon t ex. För att inte nämna Corinne Marchands low-key-aura.
NicoFidenco
2015-01-20
Nära femma
hestret
2014-12-08
Konceptet och idén var väldigt tilltalande på förhand, men överlag var detta en let down. Det är nästan lite för enkelt i all sin enkelhet och nästan alla skådisar förutom Marchand tar en ur upplevelsen i sin medelmåttighet. Gillade trots detta när melodramat tilläts bubbla upp över det överstiliserade intellektuella i de halvostiga slutscenerna med soldaten. Det var under dessa delar av filmen jag fann någon märkvärdig estetisk behållning. Innan dess tyckte jag mest det var repetitivt i sin lekfullhet. Och jag gillar ändå tracking shots. Men överlag inte särskilt märkvärdig eller spännande. 52/100
Albion
2014-11-21
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om denna ljuvliga film. Ända sedan jag såg denna filmen första gången har filmen alltid funnits i mitt medvetande och jag har faktiskt till och med jagat fatt i musiksingeln från sextiotalet på ebay från en fransk handlare för att förgylla min vardag ytterligare. Titeln 5 à 7 är en liten ordlek som på franska avser tiden mellan arbetets slut och familjekvällen börjar och tiden ger utrymme för kärleksmöten av mer hemlig art så att säga. Filmen är en ljuv passage genom Paris gatuliv en skön midsommardag och vår ciceron, Cléo, väntar oroligt på ett läkarbesked senare under kvällen. På hennes oroskantade väg mot beskedet möter vi flera kärleksstunder av olika slag. Till exempel gläds jag av den utsökte musikskaparen Michel Legrand i en minnesvärd scen med underbart lekfulla musikala toner. Paris levande gatuliv är en annan kärleksförklaring och inte minst kamerans kärlek till Cléos vackra utstrålning under både lyckliga och olyckliga stunder. Mitt hjärta förblir lyckligt även efter denna omtitt. Betyg stark 5;a
Tonti
2014-02-10