3.7

Clerks

En snabbt kultförklarad och rosad debutfilm av 24-årige Smith, som bland annat finansierade projektet genom att sälja sin samling med serietidningar! Möt jourbutiksbiträdet Dante och hans vapenbroder Randall i videobutiken intill - två mycket roande figurer bakom disken!

Originaltitel Clerks
Regissör Kevin Smith
Manus Kevin Smith
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Jeff Anderson, Marilyn Ghigliotti, Jason Mewes, Kevin Smith, Brian O'Halloran, Lisa Spoonhauer, Scott Mosier, Scott Schiaffo, Walter Flanagan

Skapad 2019-10-20 av c3p0
Detta är är regissören Kevin Smiths första film. Den utspelar sig under en dag i ett snabbköp där filmens huvudrollsinnehavare Dante Hicks arbetar, om än denna dag högst ofrivilligt. Snabbköp...   Läs mer »

Skapad 2019-10-20 av henrik_a87
Vad gör en människa lycklig? Alla människor finner inte vägen till självförverkligande. Kevin Smiths svartvita debutfilm Clerks från 1994 handlar om Dante, som sedan många år tillbaka jobbar...   Läs mer »

2017-10-18
Adoniram
2016-10-08
En film för alla 22-åringar och alltså borde jag av många anledningar ha sett den för länge sen.
arruba
2016-09-06
Detta var bara sjukt bra och klockrent, har man jobbat i butik kommer man att känna igen extremt mycket. Se Clerks.
Rehn108
2016-05-30
Rolig, högkvalitativ, dialogdriven lågbudgetproduktion. Min första bekantskap med regissören, mycket nöjd.
BrutusBeefcake
2016-02-17
Otroligt ojämn, har några riktigt höga toppar men också ett par djupa dalar. Verkligen allt är ojämnt från manus till skådespel. Men jag hade ändå en ganska trevligt tid och den har definitivt sina poänger. (7+/15)
Murvel48
2015-12-08
Om man tycker det är roligt när folk säger suga kuk tusen gånger så är detta en kanonrulle!
daniel77
2015-04-09
Lite för amatörmässigt på alla plan. Men skaparglädjen lyfter det hela och både roligt och intressant att se denna och uppföljaren efte varandra.
sparriskrigarn
2015-03-27
Gubbsjuk humor som inte har åldrats värdigt. Stundtals lite kul, men mycket ojämn, och det är svårt att inte avsky det vidriga kräket till huvudperson. Men det kanske är meningen? Vansinnigt överskattad film, tycker jag.
MaxSöderholm
2015-02-17
Glad att återupptäcka detta mästerverk vid 26 års ålder och slås av det enastående i att det fortfarande finns fynd att göra.
Korben_Dallas
2015-01-28
Prytty fuckin good, som att få en slags filosofisk spark i skallen