2.9

Årstider

Relationsdrama mellan en lärare och en tv-kvinna, vars förhållande upphör på en semester. Mannen beslutar sig dock för att söka upp kvinnan en tid senare.

Originaltitel Iklimler
Alternativ titel Climates
Regissör Nuri Bilge Ceylan
Manus Nuri Bilge Ceylan
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Ebru Ceylan, Nuri Bilge Ceylan, Nazan Kirilmis, Mehmet Eryilmaz, Arif Asçi, Can Ozbatur, Ufuk Bayraktar, Fatma Ceylan, Emin Ceylan, Semra Yilmaz, Ceren Olcay, Abdullah Demirkubuz, Feridun Koc, Zafer Saka
Filmnummer 52026

Skapad 2019-11-05 av johansk8
Det har tagit tre år för den här filmen att nå Sverige. Det har varit en lång vandring på olika festivaler i världen. I Cannes 2006 höll den på att norpa det finaste priset, Guldpalmen, men ...   Läs mer »

fr4llan
2013-09-11
Gillade tempot men historien engagerar mig inte.
hsimpson
2013-04-22
Ja, det här var betydligt mer krystat än Once upon a time in Anatolia. Tempot är långsamt här också, men den saknar substans och då lider den mest av att tempot är så trögt. Skådespeleriet är okej och fotot likaså. Scenerna med kvinnan i Istanbul är däremot riktigt obehagliga, på flera nivåer. Drar ner helhetskänslan. Sammantaget en mycket svag trea. Ska bli intressant att se NBCs två första filmer!
emilstjernholm
2010-08-28
Ceylan följer sin formula; filmen har liknande brister som "De tre aporna" och i viss mån även "Uzak" (som enligt min mening är det bästa jag har sett av Ceylan). Hur som haver, det är svårt att relatera till karaktärerna, och ibland känns formalismen eftersökt.
BarryHero
2010-01-31
Årtiondets tredje bästa film enligt Michael Phillips.
Tonti
2009-11-09
Jag tyckte tvärtom att den andra halvan var betydligt intressantare. Det intresserar mig inte nämnvärt att följa typer som framstår som helt osympatiska men med den mänskliga injektionen som senare tillkom blev jag nöjdare. Fyran är visserligen svag och speldosan tillsammans med några andra inslag är lite effektsökande men ändå inte i närheten av det man får se i "De tre aporna" av samma regissör.
Andravåningen
2007-05-28
Första halvan en utmärkt filmupplevelse, så jag blev förbannad när jag genom speldosans melodramatiska tolkning av für elise insåg att filmen inte hade något att säga (den kom til lslut fram till den tjatiga halvsanningen att man kan skrämma människor till begär).

2007-04-11
Okreativ och ansträngd: formen är inte bara grov, utan till och med klumpig. Av alla filmer som jobbar på detta sätt är denna en av de mest misslyckade.
Blärkan
2007-04-09
Oerhört välgjord och formmedveten, aningen substanslös dock. mkt stark 3a.