3.4

Climax

Under en snöig vinterkväll ockuperar en grupp dansare en tom, avlägsen skollokal för att repetera. Vad som inleds som en festlig tillställning blir till ett mardrömsliknande tillstånd då deras bål spetsas med hallucinogena droger.

Originaltitel Climax
Regissör Gaspar Noé
Manus Gaspar Noé
Genre Drama, Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Sofia Boutella, Romain Guillermic, Souheila Yacoub, Kiddy Smile, Claude-Emmanuelle Gajan-Maull, Giselle Palmer, Taylor Kastle, Thea Carla Schott, Sharleen Temple, Lea Vlamos, Alaia Alsafir, Kendall Mugler, Lakdhar Dridi, Adrien Sissoko, Mamadou Bathily

KG1985
2023-01-28
Pretentiös skitfilm för TikTok-generationen. Något av det sämsta jag sett.
KyLLo
2022-02-05
Så ensidig, ointressant och deppig. Den är drygt 1,5 timmar men känns mer som 4 timmar.
Jompalompier
2020-10-02
Rus- och tripprapporter på flashback.
myslas
2020-01-03
Det blir sällan ointressant med Noé och fram till en viss punkt är det här väldigt bra men sedan känns det mest som han försöker chockera för chockerandets skull utan särskilt mycket tanke bakom. Snyggt och mestadels bra ändå även om man sett betydligt bättre av honom tidigare.
Dream
2019-09-15
Verklighetstroget, men jag förväntade mig något värre med tanke på Skräck stämplen. Sen vissa som skriver här nere *Don't do drugs!* borde lära sig skillnaden på lätta droger och tyngre droger först innan man utrycker sig. I denna filmen handla det om LSD och inget annat punkt.
DukeIgthorn
2019-07-22
Don't do drugs!
StureStenhög
2019-06-23
Jag gillar delar av det här, och jag vill gilla helheten mer än vad jag kan göra. När helvetet brakar lös är det här bra. Det är bisarrt, urflippat och fyllt av energi. Känslan av att galenskapen får härja fritt i den här instängda och osexiga lokalen är härlig, och det förmedlas med hjälp av snyggt kameraarbete. Tyvärr tycker jag inte att uppbyggnaden håller måttet. Trots att ganska mycket tid läggs på att presentera dem, så blir karaktärerna aldrig speciellt intressanta, och dialogen känns mestadels bara meningslös. Jag hade nog också hoppats på att kaoset skulle mynna ut i något mer minnesvärt. Jag respekterar ändå egensinnigheten i alltihop, men betyget stannar vid en stark tvåa
thebully
2019-06-18
Det finns en hel del detaljer som jag fullkomligt älskar. Sedan finns det tyvärr punkter jag inte köper alls.
TheHorrorfan
2019-04-28
Finner inga ord för hur dåligt det här är.
jlam
2019-02-17
Nära 4:an. Några enastående visuella scener och en helvetesnedstigning som inte står Irreversible långt efter. Noé visar att han är en auteur att räkna med, fast tomma tunnor skramlar ändå mest och det här är en sådan. Någon skrev att den kan ses som en modern variant av hårgadansen! Häftigt värre.