3.9

Close-Up

En man låtsas vara den kände Iranska regissören Mohsen Makhmalbaf och utnyttjar en familj mot löften om att de ska få vara med i hans nästa film. I en underlig dokumentär/spelfilm baserad på verkliga händelser spelas alla rollerna av de riktiga människorna som var inblandade i historien.

Originaltitel Nema-ye Nazdik
Regissör Abbas Kiarostami
Manus Abbas Kiarostami
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Hossein Sabzian, Mohsen Makhmalbaf, Abolfazl Ahankhah, Mehrdad Ahankhah, Monoocherh Ahankhah, Mahrokh Ahankhah, Nayer Mohseni Zonoozi, Ahmed Reza Moyaed Mohseni, Haj Ali Reza Ahmadi, Abbas Kiorastami (röst)

Ful_fisk
2017-03-31
Bra film med jordnära äkthet och jävligt häftigt tema. Det enda som håller tillbaks en klar fyra är att filmen är lite rörigt berättad och att man inte riktigt hänger med i vad som händer hela tiden, och därför tvingas lägga för mycket tid att lappa ihop storyn när man egentligen vill bli insugen i det man ser. Men som filmen nu är, är detta definitivt en upplevelse man inte bör gå miste om.
Hypostas
2016-09-10
Stor filmkonst.
jlam
2016-08-11
Inte mycket till film det här, mest några evighetslånga samtal filmade så det ser ut som hemmavideo. Film ska visa och inte tala om, något man borde lärt Kiarostami. Lätt en av nutidens mest överskattade filmer.
andmoreagain
2016-02-15
För att vara så upphaussad var den otroligt tråkig. Bisarr idé dock.
KirkDouglas
2014-12-15
Kiarostami är en favorit hos mig så jag ville verkligen gilla Close-Up, men den tilltalade mig inte alls. Metaaspekterna är intressanta men det blir för långtråkigt och tragglande.
saggesaliv
2014-12-12
En man låtsats vara en känd regisör men blir påkommen, regissören Abbis Kiarostami gör en dokumentär/film av det. Jag är utslagen, jag är så jävla borta. Helvetet detta är bland det bösta jag sett. Alltså helt ärligt jävla tagen. Hur kan jag ha missat detta? Jag finner inte ord, jag sitter ärligt talat med den jävla gråten i halsen - Nyss så har jag gråtit storfloder år två män som åker på en motorcykel. Alltså fyfan, i helvetet, jag är berörd. Detta är otroligt jävla otroligt. Detta är filmkonst på dess allra högsta nivå, detta är konsten att göra film. Alltså jag bara drabblar, jag är helt jävla bortfören av denna film. Fy jävlar, denna film kvalar in på topp jävla tio av det jag sett i hela mitt liv Betyg: 10/10
apmannen
2014-12-06
En väl sevärd Marat/Sade för 90-talet spetsad med farliga nivåer lyteskomik.
heyorpheus
2014-10-06
väldigt okonstlad blandning av dokumentär och fiktion. det är sällan jag anförtror sådan sympati mot filmkaraktärer, men slutet fick mig nästan att gråta. finns inget annat att ge än en femma
Salvation_Mind
2014-06-11
Intressant film, som aldrig riktigt lyfter. I valet och kvalet mellan en 3a och fyra som får stanna på en 3a så länge.
#54
2014-01-23
En oerhört sympatisk och intressant film.