3.6

Cocaine Cowboys

Kokainhandeln på 70- och 80-talet hade en mycket stor påverkan på den tidens Miami. Smugglarna och knarkhandlarna förvandlade det sömniga pensionärssamhället till en glamourös partystad. Colombias kokainkarteller gjorde stadens till ett centrum för en illegal affärsverksamhet som omsatte 20 miljarder dollar årligen. I början av 80-talet hade antalet mord tredubblats och Miami blev USA:s "mordhuvudstad". Tidskriften Time kallade staden "Det förlorade paradiset". I dokumentären Cocaine Cowboys skildrar filmaren Billy Corben den kulturella explosion som fortfarande lever som Hollywoodmyten. Det här är den verklighet som inspirerade till Scarface och Miami Vice.

Originaltitel Cocaine Cowboys
Regissör Billy Corben
Genre Dokumentär, 2000-tal

hullarn
2016-08-01
Intressant innehåll räddar en film som annars är alldeles för hysteriskt klippt och är minst en halvtimme för lång. Den saknar dessutom storybågar och håller inte riktigt ihop. Men som sagt, trots allt intressant.
Tsurugi
2015-07-21
Ganska tråkig, lite för lång samt lite väl glorifierande.
iwjrfbibruf8
2015-07-11
Intressant att även här är en jude i toppen av den colombianska knarksmugglingen. I övrigt en dålig dokumentär.
Totenkopf
2015-02-06
Intressant dokumentär, har för mig att det finns en spelfilm om de som tog in knarket också.
Rehn108
2014-10-13
Det är en bra, sevärd och levande dokumentär trots massor av arkivbilder. Dock blev jag rastlös och tvingade mig lite grann att se klart den, så det känns orimligt att ge den en fyra. Jag tvivlar dock på att speciellt många kommer bli besvikna på den. Kolla vetja.
Mortiis
2014-03-04
Intressant ämne med en del riktigt riktigt bra intervjuer, men som många andra påpekat lämnar produktionen en del att önska.
Mekong
2014-02-09
Tacksamt ämne att göra dokumentär om. Klart fascinerande att få detta berättat. Sen blir den något för lång, lite tjatigt mot sluter. Och den där ständiga bakgrundsmusiken kunde gärna dämpats. Tyckte den kändes lite tv-mässig ibland, inte speciellt snyggt gjord.
pungsnigel
2013-09-29
Blev tröttsamt att lyssna på hur mycket saker de hade.
Nemralis
2013-06-07
Jag gillar att den fulsnygga klippningen, fotot och designen försöker anamma den presenterade tidsperioden, men det ligger samtidigt dokumentären i fatet eftersom den blir svårare att följa trådarna. Själva temat är otroligt intressant och i allra högsta grad fortfarande aktuell, men filmen hade vunnit på en tydligare presentation.
Valarn
2012-12-05
Väldigt, väldigt intressant. Precis som så många andra klarar jag inte av klippningen. Känns hemskt att sätta en tvåa, men jag håller med den__fonk.