3.6

Coco

Miguel är en ung pojke som drömmer om att bli lika bra på gitarr som sin idol Ernesto de la Cruz, Mexikos mest berömda musiker. Men Miguels familj har helt förbjudit musik i generation efter generation. Miguel trotsar förbudet, och upptäcker då ett gammalt släktmysterium vilket leder till att hans familj återförenas på ett både extraordinärt och överraskande sätt.

Originaltitel Coco
Regissör Adrian Molina, Lee Unkrich
Manus Adrian Molina, Matthew Aldrich
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Anthony Gonzalez (röst), Gael García Bernal (röst), Benjamin Bratt (röst), Alanna Ubach (röst), Renee Victor (röst), Jaime Camil (röst), Alfonso Arau (röst), Herbert Siguenza (röst), Gabriel Iglesias (röst), Lombardo Boyar (röst)

vonadel
2021-10-04
Denna har jag haft länge utan att bli färdig att titta på den. Påverkade nog att jag faktiskt inte trodde den skulle vara så bra heller. Men, där hade jag fel. Innehöll det mesta man kan förvänta sig av en bra Disney/Pixar film. Både rolig och känslosam. Första filmen på länge jag såg i 3D också. Det var lite nykommet. 7/10
BjörnBandhund
2021-08-05
Riktigt härligt med en familjefilm om att spela gitarr! Femman är inte långt borta.
Zebulonm
2020-05-30
Gillade den klart bättre andra gången...
Tatty
2019-12-11
Jag säger bara ÅH och AWW!! Underbar film för både vuxna och barn! Spännande film till och med! En pojke var på en ställe som han inte borde vara på, varför var han där? En dold sanning finns i filmen och jag tror ni blir lika förvånade som jag var vilket gör filmen riktigt vackert och väldigt spännande! Mycket känsla i filmen enligt mig! Och vem är denna Coco?! Kolla filmen och lär känna hela underbara konstiga familjen! Inte illa att sambon gillade filmen också! Rekommenderar den starkt!
hsimpson
2019-07-08
Öppnade lite småkul, och tog sig verkligen efterhand. Riktigt mysig och hjärtevärmande berättelse. Vackert animerad. Pixar levererar!
2019-03-16
Vill man ta del av fantastiska och originella historier så verkar det som det fortfarande är Pixar man ska vända sig till. Jag är också tacksam för att jag denna gång få ta del av en kultur som jag tidigare endast haft en ytlig kunskap av. Så underhållande, så sevärd och ett så härligt soundtrack. Tack och lov för Pixar.
Jannebanan
2019-03-10
Otroligt snygg film och en mycket kreativ berättelse. Tyckte dock att den att den inte riktigt hade samma närhet till skratt som Pixar-filmerna annars har.
Roswall
2019-02-10
Den har sina stunder. Jag gillar att var kampen mellan individualism och självförverkligande vs kollektivism tog vägen. Den hade scener som jag berördes av på grund av min egna livshistoria. Har något extra samtidigt som den är något svag. Landar på en stark trea. (7/10)
2019-01-24
Snyggt animerad, bra story, skönt soundtrack. Genomgående bra, faktiskt.
karlmats
2019-01-21
Att den här har etsat sig fast på top 100 på IMDB bland alla andra välgjorda animerade filmer som kommit ut de senaste 10 åren är lite av en gåta ändå. Det är ju kul att de lyfter fram den mexikanska kulturen och snyggt gjord är den ju verkligen, men jag måste ändå säga att förväntningarna var bra mycket högre än vad den här ganska anonyma storyn lyckades infria. Varken karaktärer eller sånger sticker ut och Manolos Magiska Resa som kom tre år tidigare gör ju i princip samma sak fast bättre. Det här känns lite som en onödig ripoff men tydligen är jag i minoritet att tycka så, kul för alla andra som uppskattar den mer. En ganska stark 2a ändå.