3.6

Coco

Miguel är en ung pojke som drömmer om att bli lika bra på gitarr som sin idol Ernesto de la Cruz, Mexikos mest berömda musiker. Men Miguels familj har helt förbjudit musik i generation efter generation. Miguel trotsar förbudet, och upptäcker då ett gammalt släktmysterium vilket leder till att hans familj återförenas på ett både extraordinärt och överraskande sätt.

Originaltitel Coco
Regissör Adrian Molina, Lee Unkrich
Manus Adrian Molina, Matthew Aldrich
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Anthony Gonzalez (röst), Gael García Bernal (röst), Benjamin Bratt (röst), Alanna Ubach (röst), Renee Victor (röst), Jaime Camil (röst), Alfonso Arau (röst), Herbert Siguenza (röst), Gabriel Iglesias (röst), Lombardo Boyar (röst)

2019-01-24
Snyggt animerad, bra story, skönt soundtrack. Genomgående bra, faktiskt.
karlmats
2019-01-21
Att den här har etsat sig fast på top 100 på IMDB bland alla andra välgjorda animerade filmer som kommit ut de senaste 10 åren är lite av en gåta ändå. Det är ju kul att de lyfter fram den mexikanska kulturen och snyggt gjord är den ju verkligen, men jag måste ändå säga att förväntningarna var bra mycket högre än vad den här ganska anonyma storyn lyckades infria. Varken karaktärer eller sånger sticker ut och Manolos Magiska Resa som kom tre år tidigare gör ju i princip samma sak fast bättre. Det här känns lite som en onödig ripoff men tydligen är jag i minoritet att tycka så, kul för alla andra som uppskattar den mer. En ganska stark 2a ändå.
nyo267n
2019-01-08
En av Pixars starkaste filmer på mycket länge!
2018-12-01
Inte Grim Fandango-klass direkt, men jag är även här otroligt svag för day of the dead-temat, och här förvaltar man det så pass bra att den här seglar upp i toppskiktet när det kommer till animerad film. Det är riktigt snyggt hur man lyckas ta en existerande högtid och använda dess mytologi till att väva ihop en historia och skapa en charmig fantasivärld som jag verkligen trivdes i. Humorn fungerar dessutom bra, och mariachi-musiken sitter fint. Att de känner att de måste banka in familjebudskapet så att även de mest korkade ugnarna i publiken fattar får man väl försöka av överseende med, likaså att filmens skelett (pun intended) är ungefär detsamma som i alla sådana här filmer. Trean är hyfsat stark
Greystalker
2018-11-23
En av Pixars bättre. De sopar som vanligt mattan med Disney men Ghibli står ohotade på toppen.
andmoreagain
2018-10-24
Så trist att dessa animerade filmerna inte kan vara bättre...suck.
Olof_Gronlund
2018-10-24
Vann Oscar för bästa tecknade film, men jag tycker fan inte den är så bra ändå. Var lite väl lite äventyr för min smak, men slutet var lyckligt precis som det brukar vara i Disney. Man går ifrån med en bra känsla i alla fall. Musiken är helt ok.
OffTheGround
2018-10-23
Jag väljer nog att bortse från klichéerna, förutsägbarheten, övertydligheten och sentimentaliteten (eller ja, kanske inte det sista).
Canomia
2018-10-22
Väldigt dålig idé att se med 3 1/2-åringen som brukar se från 7 år-filmer(som den här är) Skelettgrejen var lugnt men att alla är våldsamt arga hela tiden var så läskigt. Desutom rätt komplicerad handling, bäbistanten och hennes pappa var i alla fall snälla.
2018-10-03
Läcker familje film med grym animation samt en välgjord story till det.