3.3

Colonia

Filmen handlar om det unga paret Daniel and Lena som blir intrasslade i militärkuppen i Chile 1973. Daniel blir bortförd av Pinochets hemliga polis och Lena spårar honom till Colonia Dignidad som styrs av lekmannapredikanten Paul Schäfer.

Originaltitel Colonia
Regissör Florian Gallenberger
Manus Florian Gallenberger, Torsten Wenzel
Genre Drama, Romantik, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky Krieps, Jeanne Werner, Julian Ovenden, August Zirner, Martin Wuttke, César Bordón, Nicolás Barsoff, Steve Karier, Stefan Merki, Lucila Gandolfo, Johannes Allmayer, Gilles Soeder

snubbel
2019-02-20
Uppenbart att ideér och budget tog slut halvvägs genom filmskapandet
supermancover
2018-05-03
Jag må älska filmer/dokumentärer om sekter och korrupta system på olika sätt, så det väger givetvis lite in i betyget. Det blir tyvärr inte mer än en stark trea dock. Svårt att sätta fingret på vad det är som gör att den inte ger mig mer.
BrutusBeefcake
2018-03-08
Skrämmande historia och jag var givetvis tvungen att läsa lite om det efter filmen var färdig, men filmen känns allt för polerad för att bli riktigt obehaglig, men det är väldigt spännande ändå. Emma Watson brukar jag alltid gilla men här kändes hon inte helt 100 % (9-/15)
2017-11-01
En viktig film som borde ha varit bättre. Det blir lite för "filmigt", vilket gör att den blir något svårare att ta på allvar. Istället blir det en schyst popcornfilm, vilket inte är fel det heller. (9-/15)
2017-05-23
Otäck rackare den där Schäfer och bra gestaltad av Nyqvist, som knappast tillhör nån av mina favvoskådisar. Spännande drama som håller hela vägen och en intressant historia. Positivt överraskad då jag trodde det skulle vara mer grått politiskt drama om militärkuppen.
LXMBRG
2016-08-23
Fantastiskt bra. Svårt att inte fastna och googla bakgrunden efteråt. Vilken story.
Nena2000
2016-07-14
Satt som ett tänt ljus hela filmen. Spännande, obehaglig... Lite Bangkok Hilton-stämning, åtminstone i slutet. Bästa filmen jag sett hittills i år
Qhunden
2016-06-30
Lite av en perfect storm av obehagligheter. Fängelseflykt är ju dessutom alltid tacksamt för spänningsnivån. Klart över medel, därav fyra.
Borrman
2016-06-29
Nyqvist spelar bra och är riktigt obehaglig. Delvis sann berättelse.
foppa99
2016-06-08