3.3

Colossus: The Forbin Project

Forbin är designern till den sofistikerade dator som kan köra alla U.S.A.s kärnvapenförsvar. Kort efter att datorn aktiveras upptäcker den Guardians existens, Sovjets motsvarighet, tidigare okänd för det amerikanska försvaret. Båda datorerna insisterar på att de ska bli ihopkopplade, och efter att tagit till säkerhetsåtgärder för att skydda hemliga data, går båda parterna med på sammanlänkningen. Så snart länken är ihopkopplad blir de båda datorerna en ny superdator som hotar världen med kärnvapenattacker om de kopplas isär.

Originaltitel Colossus: The Forbin Project
Alternativ titel The Day the World Changed Hands, The Forbin Project
Regissör Joseph Sargent
Manus James Bridges
Genre Thriller, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Eric Braeden, Gordon Pinsent, Susan Clark, William Schallert, Leonid Rostoff, Georg Stanford Brown, Willard Sage, Alex Rodine, Martin Brooks, Marion Ross

Robkiller
2019-07-15
Skynet och automatiserade missilförsvar i datorernas barndom. Konceptet gör det intressant, men den är rätt seg och på det stora hela ganska ologisk.
Mat1az
2016-10-12
Skynet 0.5 - som en prequel till Terminator. Rätt underhållande teknikskräck. Gillar slutet. Märkligt med "länderna" som ska bombas, Africa, Copenhagen...(?) Kan inte varit så smart dator ändå... Svag trea.
inchris
2014-08-01
Oerhört tråkig och trist film, den har inget som gör att man bryr sig om karaktärerna. Charles Forbin har drag av James Bond, men är mycket tristare och tråkigare, inte lika karismatisk.
ilBrutto
2014-03-28
Det här är riktigt corny, men ändå lite oskuldsfullt på något vis. Vissa saker retar jag ihjäl mig på, som när Colossus vill hota länder utanför hans kontroll som Italien och...Afrika (?)...
xpor
2013-07-26
Jag älskar den här filmen. Det är lite synd att det inte är mer bilder på megadatorer bara. Älskar slutet!
Chrille81
2012-10-29
En utav de bästa "evil computer" filmerna där ute. En pärla.
amam
2010-11-11
Melodramatisk och teknofobisk. Det i sig är inte det som ger det låga betyget utan det faktum att den har inget oomf i sig. Den bara lallar på och Forbins monologer/dialoger är inte alls speciellt bra skrivna, usch.
Lokal_Profil
2010-06-13
Den mest långsökta planen en vetenskapsman någonsin skapat enbart för att få sin kollega i säng.
Branstrom
2009-12-31
fisk0: Det är inte nödvändigtvis en dum idé bara man programmerar den artificiella intelligensen tillräckligt bra. http://www.good.is/post/Birthing-Gods
Kubrick
2009-10-21
På gränsen till 4a, det som stör är nog musiken, som är hemsk pling plong bara. Intressant, fascinerande och spännande. Mycket oväntat slut.