3.3

Colossus: The Forbin Project

Forbin är designern till den sofistikerade dator som kan köra alla U.S.A.s kärnvapenförsvar. Kort efter att datorn aktiveras upptäcker den Guardians existens, Sovjets motsvarighet, tidigare okänd för det amerikanska försvaret. Båda datorerna insisterar på att de ska bli ihopkopplade, och efter att tagit till säkerhetsåtgärder för att skydda hemliga data, går båda parterna med på sammanlänkningen. Så snart länken är ihopkopplad blir de båda datorerna en ny superdator som hotar världen med kärnvapenattacker om de kopplas isär.

Originaltitel Colossus: The Forbin Project
Alternativ titel The Day the World Changed Hands, The Forbin Project
Regissör Joseph Sargent
Manus James Bridges
Genre Thriller, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Eric Braeden, Gordon Pinsent, Susan Clark, William Schallert, Leonid Rostoff, Georg Stanford Brown, Willard Sage, Alex Rodine, Martin Brooks, Marion Ross

Kubrick
2009-10-21
På gränsen till 4a, det som stör är nog musiken, som är hemsk pling plong bara. Intressant, fascinerande och spännande. Mycket oväntat slut.
fisk0
2008-06-12
Jag håller delvis med Solemn, men samtidigt skall människans dumhet aldrig underskattas. Det är lite som de i sydafrika som byggde en robotiserad kulspruta som fick spel och sköt ihjäl 9 personer, och slutade skjuta först när ammunitionen var slut - för att ingen hade kommit på tanken att det kunde behövas en säkerhetsanordning för att stänga av den om något gick fel. Hur dumt grundupplägget än är i den här filmen så finns det säkerligen folk som skulle utföra det, men frågan är om det verkligen skulle ske två gånger (som det ju faktiskt gör i den här filmen, där både ryssarna och jänkarna fått samma dumma idé i stort sett samtidigt). Som film var det här bra, den hade en hel del fantastiska scener, men trots att den är storskalig och har ett underbart slut så känner jag nog personligen mer för den liknande filmen Demon Seed från 1979.
sille
2008-06-09
Härligt skrämmande :) Datorerna ser lite väl old school ut, men de har väll en viss charm. Bra slut!
lillmånstret
2008-04-20
Uträknad trea. Fruktansvärt obehaglig och spännande nästan hela tiden. Bra slut! Men den här filmen var inte bra för min robotskräck. Jag är vettskrämd nu. Fy fan.
lrenner
2008-03-18
Haha, snyggt sätt att skaffa sej en älskarinna.

2008-01-24
Intressant, välgjort och tankeväckande! Men förutsättningarna för storyn, att människan bygger en intelligent dator som inte går att stänga av eller förstöra, och sedan beväpnar den (!!!). Det är bara så olidligt korkat att det irriterar mig genom hela filmen. Varför ställer sig ingen frågan "men om något börjar krångla då?". Kanske är detta en cynisk satir över hur dumma och självgoda människor kan vara?
volvo_240
2007-07-21
mycket mycket mycket bra! har inget negativt alls att säga om den här filmen egentligen.
altemark
2007-07-17
Mäktig, imponerande likt det dagens intressantaste författare (de som kombinerar SF, socialism och singularitet). Även tilltalande för retro
ausgang
2007-07-16
Mycket spännande, fast det känns som om historien slutar när den blir som mest intressant. Jag håller tummarna för nytolkningen.
Wridmuld
2006-10-07