3.5

Hemkomsten

Under kulturrevolutionen arresteras Lu för ?samhällsfientliga aktiviteter?. Han lyckas rymma, men när Lu i hemlighet ska träffa sin fru Leng blir han förrådd av sin dotter. I tumultet som uppstår ramlar Leng och slår i huvudet. Efter många år i fängelse återvänder Lu till sin familj, men Leng har drabbats av minnesförlust och känner inte längre igen honom. Lu står nu inför utmaningen att återerövra sin bakgrund samtidigt som han måste återuppväcka sin frus minne. Och försonas med sin dotter.

Originaltitel Gui lai
Alternativ titel Coming HomeThe Criminal Lu Yanshi
Regissör Zhang Yimou
Manus Zou Jingzhi
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Chen Daoming, Gong Li, Guo Tao, Li Chun, Zhang Huiwen, Yan Ni, Zhang Jia-yi, Liu Peiqi, Ding Jiali, Chen Xiaoyi, Xin Bai Qing, Zu Feng

AndersAxelsso
2020-05-05
Snuddande nära en femma. En sådan stark kärlek! Fin,fin film.
mammene
2020-03-15
Långsamt och finstämt berättad om en tid i Kinas historia som inte känns sm något att vara stolt över. Hur indoktrinering kan ta sig in i människor, men också hur det alltid kommer att finnas självtänkande individer. Bilden av den stolta kroppshållning dottern höll sig med fastnade på näthinnan, mycket bra spelat. Filmen hade en egen stil, ingen dussinrulle. Nära fyran.
Albion
2020-03-12
Vackert, finstämt och förstås ytterst melankoliskt som ramas in av ett enastående foto. Lågmält och sakta letar filmen sig fram och jag sög åt mig rikligt av allehanda känslor. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
Rift
2020-03-11
Väldigt bra skådespeleri men det är allt. Förutsägbar handling. Sentimentalisering och idyllisering av kulturrevolutionen.
labi
2019-02-25
Vackert, underbart skådespel över hela linjen. Gong Li lysande som vanligt.
pufred
2018-01-30
Kinesiskt romantiskt bitterljuvt drama med kulturrevolutionen som bakgrund. Väldigt välspelad av alla inblandade. Fin, enkel, men kanske väl sentimental och repetetiv. Mycket bra och jag njuter
Zebulonm
2017-11-11
Vackert. Sorgligt. Fantastiska prestationer av Gong Li och Chen Daoming.
emilstjernholm
2016-10-23
Yimous 80- och 90-talsklassiker var också melodramatiska men här är det verkligen uppskruvat med konstanta stråkar och intimt fotografi. Regissörens position i Kina tycks vara lite speciell med tanke på att filmen onekligen har ett kritiskt budskap.
foppa99
2016-06-07
Väldigt sorglig o vacker
Ful_fisk
2015-05-27
Finstämd och välspelad historia av Zhang Yimou. Filmen är som brukligt fin och allt, men den har inte riktigt det där extra som Yimous främsta verk har. Gong Li är dock svinbra i sin roll, och hon backas upp snyggt av Chen Daoming och Zhang Huiwen.