3.7

Conspirators of Pleasure

En surrealistisk film med många stopmotion-animationer. Handlingen kretsar kring sex, mer eller mindre perversa personer och deras försök att uppnå njutning.

Originaltitel Spiklenci slasti
Regissör Jan Svankmajer
Manus Jan Svankmajer
Genre Komedi, Animerad, 90-tal
Skådespelare Petr Meissel, Gabriela Wilhelmová, Barbora Hrzánová, Anna Wetlinská, Jirí Lábus, Pavel Nový

2016-08-17
Tokroliga plumpheter och billiga bisarriteter staplade på varandra. Cool stop motion omöjliggör ettan jag så gärna vill sätta. Efter denna och Alice så kan jag äntligen lägga Svankis till handlingarna. (4-/15)
AlbinWesley
2015-10-14
Det här måste väl nästan vara kronan på Svankmajers livsverk. Sanslös surrealism om bland annat åtrå och besatthet... kanske med betoning på det irrationella i just detta. Fantasieggande och vackert, på sätt och vis en hyllning till den vanliga och enkla individen. Visuellt är det förstås enastående men inte sällan samtidigt motbjudande och äckligt, Svankmajer har den tendensen, att visa äckliga bilder. Det fascinerar mig att jag dras till det. Det fascinerar mig även att han använder samma bildspråk i denna spelfilm som han gör i sina animerade kortfilmer, objekten i bild behandlas likadant. Det väcker ytterligare obehag, stärker surrealismen. Aja nåväl, det står väl tydligt hur jag känner för den här filmen.
Noseman2005
2015-02-24
Lyckades inte hålla intresset uppe. Idén känns bra, men den gav ingenting. 4/10
KimEkberg
2012-04-11
bra att den är både ful och snygg på samma gång så att man förstår att gränsen är hårfin. imponerande att en film med så lite snack och egentlig frammåtrörelse kan hållas över ytan så länge som denna. roligt om sysselsättning och lust.
Gröne_Orm
2012-03-26
De scener som är bra är riktigt bra.
Paddyeahh
2011-11-29
Haha. Djäkligt kreativa personer. Fast det där med brödkulorna klarade jag bara inte av. Jag mådde illa.
Waterlily
2010-08-17
Jag kan inte hålla med om att Svankmajer gör sig bättre i kortfilmsformat som många menar att han gör. Visserligen är kortfilmerna briljanta men långfilmerna lika så. Greedy Guts, Faust, Conspirators of Pleasure! Visst är det provocerande och ibland obekvämt men vad ska man säga, det är grymt bra.
peu-depeu
2010-08-06
Beskriven i tre ord: stum, oförutsägbar, bisarr. Svankmajers filmer är så svåra att förstå sig på, det gör dem ändå inte svåra att älska.
Kriffot
2010-07-18
Så här knäppa perversioner skulle du också vilja ha! Lite för lång och utdragen dock.
RobF
2007-05-21
men era galningar, den här är guld:D