2.9

Contagion

Beth har varit på en lång affärsresa och återvänder hem trött och matt. Symptomen som hon trodde var vanlig jetlag tar en våldsam vändning. Två dagar senare är hon död och läkarna hittar ingen förklaring. Snart dyker andra liknande fall upp, antalet insjukna ökar lavinartat och de miljontals kontaktytorna mellan människor varje dag gör smittan omöjlig att spåra. Rädslan sprider sig som en löpeld och läkarna och experterna som kallats in för att försöka hitta smittkällan ställs själva inför omöjliga val gällande hur mycket de är villiga att riskera för att rädda världen undan en dödlig epidemi.

Originaltitel Contagion
Regissör Steven Soderbergh
Manus Scott Z Burns
Genre Science Fiction, Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Kate Winslet, Marion Cotillard, Gwyneth Paltrow, Anna Jacoby-Heron, Jennifer Ehle, Enrico Colantoni, Bryan Cranston, Griffin Kane, Sanaa Lathan, Demetri Martin, Elliott Gould, Chin Han (III), John Hawkes, Stef Tov

2019-05-01
Än en gång skjuter Klåparberg stolpe ut. Jag tror att ambitionen var att kombinera "smart drama" med "spännande thriller", men smartheten ligger på popcornnivå och spänningen lyser med sin frånvaro. Trots tung ensemble blir detta något av en dussinrulle. Det mest intressanta är intrigerna runt Jude Laws karaktär - en foliehatt med drag av Lamotte - men dessa stressas förbi. Fast filmens största behållning är nog citatet "Blogging is not writing. It's graffiti with punctuation.". (6-/15)
Jamesa
2018-09-11
Ändå ok att se, skönare tempo, stark 2:a.
2017-10-22
janne
2016-04-17
Jag tycker det blir svårt att hålla ordning på vilka alla personerna är till slut och filmen hoppar mellan olika personer och platser. Fast ganska spännande och skrämmande är filmen, så en ganska stark trea tycker jag att den är värd.
NoWireHangers
2016-04-15
Lite svår att betygssätta. Å ena sidan är hela filmen spännande och känns realistisk, Å andra sidan tyckte jag att slutet inte var riktigt tillfredsställande. En bra film. Har svårt att välja mellan 3 eller 4 poäng
ThePatient
2016-02-12
"regin är hyfsat värdelös och personerna som filmen följer blir aldrig intressanta..." Det här är inte ett försök att fokusera på ett par huvudpersoner som misslyckas. Hade regissören velat göra en sån film så hade han gjort det.
Portugallien
2016-02-08
KyLLo
2015-09-22
Som en zombiefilm utan zombier. :)
Qhunden
2015-07-07
Gillade betydligt mer efter en omtitt. Kanske för att jag spelat Plague Inc en del! Till skillnad från vid första titten gillar jag hur lågmäld den är eftersom det bidrar till känslan av realism. Möjligt att det är lite väl nedtonat och lite fragmenterat, vilket gör att den tappar fart halva filmen in. Känns visserligen som ett stildrag eller snarare markering mot andra epidemifilmer, men man behövde ju inte kapa alla toppar för det.
Robkiller
2015-04-06
En virusepidemi sprider sig. Även om temat är intressant och en hel del namnkunniga skådespelare medverkar så är det här ett drama som är alldeles för segt... regin är hyfsat värdelös och personerna som filmen följer blir aldrig intressanta... men får väl duga ändå