2.5

Container

En poetiskt experimentell film av Lukas Moodysson, en svartvit stumfilm med ljud.

Originaltitel Container
Regissör Lukas Moodysson
Manus Lukas Moodysson
Genre Drama, Experimentfilm, 2000-tal
Skådespelare Mariha Åberg, Peter Lorentzon, Jena Malone (röst)

Skapad 2019-12-13 av krufo
Container har visats för en försvinnande liten skara människor. Många har lämnat biograferna innan filmen är slut och bland andra aftonbladet har sågat filmen vid fotknölarna. Där jag såg Co...   Läs mer »

NtoNW
2016-10-14
Intressant och fascinerande - men jag fattar den inte riktigt.
Roswall
2016-02-05
Det finns flera mycket starka sekvenser och det hela badar i en mix av självhat, storhetsvansinne och ångest. Den här filmen har mycket att säga men till mig når det bara delvis fram, dels blir det för ofta för mycket rakt i ansiktet, dels funkar formen dåligt i ett såpass långt format.
#54
2016-01-01
Inte helt ointressant, man knappast något jag kommer tänka på.
KyLLo
2015-10-22
Det är inget tal förutom berättarröst.
symbiosis
2015-10-22
Verkar intressant. Kan någon förklara, utan att spoila, vad FT menar med "stumfilm med ljud"? Voice-over?
Darn
2015-10-22
Det biter inte särskilt mycket på mig och jag letade länge efter en känsla från vilken jag kunde plocka upp det mesta. Därefter fann jag att jag kände igen den viskande monologen från den prosa Lukas' sysslar med i sina böcker, för att inte tala om innehållet och de geografiska platserna i dessa, som även de får figurera lite löst i en konstfilm som ändå gav mig spridda känslor.
origC-J
2015-10-21
Berättarbiten är suggestiv och hypnotiserande med sin medvetandeström-form, men bildberättandet sänker filmen. En man i kalsonger, med gasmask och plasthandskar, försöker laga ett hundhuvud i porslin i grynigt svartvitt. Är det konst? Konstigt? Jag röstar på det senare.
KyLLo
2015-10-14
Nu ser jag det inte som en dikt, utan ett försök att på 72 minuter ge sin bild av verkligheten och sprida budskap. För mig handlar det inte om att älska eller hata, utan att se vad som är bra och inte. En del som sägs är tänkvärt. Det finns budskap. Filmen tar upp sådant som kändisskap och utseendefixering. Som film tycker jag dock inte alls att det är bra. Dels innehåller den berättarröst rakt igenom och det känns inte som att det som berättas har mycket med bilderna att göra, vilket leder till att jag slutar titta. Sedan innehåller den en del motbjudande ordval som jag inte tycker tillför något positivt och mycket väl skulle kunna ersättas. Berättelsen hade kunnat släppas som bok istället, för den som är intresserad.
Taliah
2015-05-09
Att sätta ytterligheter mot varandra och säga "jag vill dö, jag vill dö" doesn't really cut it, det blir bara klyschigt, repetitivt och löjligt. Jag skrev bättre dikter som deprimerad sextonåring men till skillnad från Moodysson höll jag mig åtminstone kortfattat.
rnkrft
2014-10-17