2.7

Cool Runnings

Tre löpare från Jamaica misslyckas med att kvalificera sig till sommar-OS. Men de satsar i stället på vinter-OS och sporten bob. Träningen medför dock vissa problem - snö och is har de bara sett på tv.

Originaltitel Cool Runnings
Regissör Jon Turteltaub
Manus Lynn Siefert, Michael Goldberg, Tommy Swerdlow
Genre Komedi, Familjefilm, Äventyr, 90-tal
Skådespelare John Candy, Leon, Doug E Doug, Rawle D Lewis, Malik Yoba, Raymond J Barry, Peter Outerbridge

myslas
2020-10-26
Lite fånigt är det ju och bilden av Jamaica känns inte så fräsch men den innehåller också mycket värme och humor. John Candy briljerar som vanligt. Svag trea.
2018-09-30
En klassiker jag minns var rätt populär. Och efter att ha sett en dokumentär om teamet nyligen kunde en omtitt vara på plats. Smårolig och färgglad feelgood - allt med stor disneystämpel.
Adoniram
2018-02-24
Inte så förskräckligt dålig, och kanske inte så bra heller, men i alla fall bitvis underhållande.
Starkbröl
2017-02-08
Nja, det är ju visserligen en barnfilm, men den känns ändå lite sådär. Jamaicanerna används också som comic relief (i ganska exakt halva filmen) på ett ganska osnyggt sätt, man skrattar åt dem och inte med dem, och deras "redemption" känns därför väldigt konstruerad. Det är tydligt att publiken skall fås att skratta åt dem för att höja effekten av vändningen genom att känna skuld -- "alla skrattade åt dem men titta nu". Slutet är rätt töntigt trots den pampiga musiken.

2015-12-29
Inte lika bra som jag minns den. Typiskt Disney att stryka tittaren medhårs. Ganska rolig film, men inget storslaget. 6/10
F-M-J
2015-12-01
Märks tydligt att det är en Disney produktion och det präglar tyvärr filmen lite väl mycket, här och där hade det varit trevligt med lite mer skämt i vuxen natur. Förutom det så är det ett ganska trevligt äventyr med en tillräcklig mängd charm för att norpa åt sig ett godkänt. Att filmens har rötter i verkligheten blir alltid ett plus.
yrkeschaufföre
2015-01-31
Det var roligt att se om nu när jag varit på Jamaica.
2014-11-16
En film med en intressant handling och den blir ju inte mindre intressant av att den härstammar från verkligheten. Den har sina roliga moment men blir ibland lite väl barnslig så till större del är det en film som barn kan uppskatta mer än vuxna. Många roliga skådisar förgyller filmen med John Candy i spetsen. Det får bli godkänt men inte mer. 2+
KyLLo
2014-08-03
Typisk amerikansk sportfilm på många vis. Känns som något jag sett förut, men då var det ishockey, amerikansk fotboll, boxning eller någon annan sport. Ingenting som jag står ut att titta på.
Lotso
2014-07-05
I sin helhet gillade jag denna filmen en hel del. Även denna påminner mig om en sådan typisk film du ser sent en sommarkväll och reggae musiken var riktigt trevlig, synda bara att där inte var någon Bob Marley låt. Den fick mig att skratta och le. Stundtals förutsägbar dock. Slutet var väldigt vackert och lovande och filmen visade att den har lika mycket komedi som hjärta och själ. Go Jamaica!