2.7

Copycat

De måste stoppa honom innan han dödar igen! Den kvinnliga kriminalpsykologen Helen Hudson är expert på seriemördare. Efter att i sista stund räddats från att själv bli mördad, har hon starka fobier och lever isolerad i sin lägenhet.

Originaltitel Copycat
Regissör Jon Amiel
Manus David Madsen, Ann Biderman
Genre Kriminalare, Skräck, Mysterium, Thriller, 90-tal
Skådespelare Sigourney Weaver, Holly Hunter, Dermot Mulroney, William McNamara, Harry Connick Jr, Will Patton, John Rothman

Jopparn
2018-07-08
Underhållande rakt igenom tyckte jag. En stark trea.
StureStenhög
2018-05-23
Den är väl lite av en copycat själv den här filmen, den är ju inte den första av sitt slag direkt, och den har inte mycket nytt att komma med. Men själva copycat-idén är iaf lite kul och William McNamara är härligt 90-tals-slisikig. Sigourney Weaver är dock usel, även om det största problemet ligger i den hopplösa karaktär som hon har tilldelats. Men Holly Hunter iaf bra, och filmen levererar den underhållning som den ska. Svag trea
gjoob
2018-03-30
Narrativt följer den mallen för standardthrillers à la 90-tal, men den är ändå bättre och tätare än många av sina gelikar.
andybrando
2018-02-21
Skickligt gjord, lyckas uppehålla spänningen, men kan i sin skildring av mördarens fantasivärld bli något mer ingående än vad man kanske önskade. Har även en hel del hål i intrigen.
BrutusBeefcake
2018-02-09
Standardthriller med sköna giallovibbar, lite småtråkig emellanåt men jag gillar konceptet i grunden. (7+/15)
2018-02-04
En av alla välgjorda thrillers som 90-talet bjöd på, och Copycat är en av de främsta. Tight story, bra skådisar och mängder av referenser till riktiga seriemördare.
Paramis
2017-02-24
Sigourney är utmärkt och även de andra karaktärerna är intressanta. Jag la märke till flera detaljer i filmen som är intressanta. Filmen är lagom skrämmande med en gnutta humor och flera överraskningsmoment .
2016-08-16
Väldigt bra, spännande och välspelad thriller med mycket bra musik.
emilstjernholm
2015-01-09
Helt klart en spännande thriller även om Weaver är något irriterande som allvetande fobiker.
2014-10-31
Copycat är en återhållsam och mycket effektiv thriller. Filmen innehåller alla element som fordras för en bestående kvalité - samt några extra! Historien är inte alldeles rak, utan tillåter sig att ta några extra svänger i områden som ofta lämnas orörda. Effekten blir ett trovärdigare obehag som bara växer. Skådespelarna sköter sig utmärkt och har ett mycket gott samspel.