3.7

Coraline och spegelns hemlighet

I familjens nya lägenhet finns 13 vanliga dörrar och en lite ovanligare. När Coraline öppnar den 14:e dörren första gången finns det bara en murad vägg bakom. Men när Coraline använder en nyckel och låser upp dörren, hittar hon en lägenhet. Till en början är den nya lägenheten till och med bättre än hennes egen; godare mat, roligare leksaker och snällare nya föräldrar. Men nya mamma och nya pappa blir mer och mer konstiga och vill att Coraline ska stanna kvar hos dem. Baserad på Neil Gaimans roman med samma namn.

Originaltitel Coraline
Regissör Henry Selick
Manus Henry Selick
Genre Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Jennifer Saunders (röst), Keith David (röst), Dakota Fanning (röst), Dawn French (röst), Ian McShane (röst), Teri Hatcher (röst), John Hodgman (röst), Robert Bailey Jr (röst)

Skapad 2019-12-23 av bmo
I Coraline och spegelns hemlighet tar regissören bakom The Nightmare Before Christmas, Henry Selick, med oss på ännu ett dockanimerat äventyr. Coraline har flyttat med sina föräldrar till ett ga...   Läs mer »

snyltare
2015-02-01
Stark trea till denna vackra och fascinerande skräckis. Elvaåringen mysrös och trodde att även snart åttaåringen kunde ha sett den. Snart åttaåringen själv var glad att hon slapp se den. Kan få fyra vid omtittning.
Grillo
2015-01-13
Väldigt stämningsfull och otroligt välgjord stop-motion som var väldigt lätt att missta för cgi. Gillar filmer i den här stilen som inte är rädda för att skrämma barn och visa dem att världen inte bara är rosor. Funkar förstås att se även för vuxna, men det läskiga övergår då snarast i en fascination över hur allt är gjort.
Halofreak92swe
2014-09-11
Creepy. Snygg och välgjord. Ingen vidare barnfilm, hade skitit ner mig om jag sett den här när jag var liten knatte. Inte särskilt förtjust i den här typen av filmer, Corpse Bride är mycket bättre.
Zipper
2014-08-10
Otäck och snygg! Hade säkerligen gett mig mardrömmar som barn.
BruceIV
2014-07-27
Påminner skrämmande mycket om en mardröm som jag hade återkommande som barn. Satt och ryste hela filmen!
Lotso
2014-07-03
I sin helhet gillade jag verkligen denna filmen den är mer för vuxna än för barn för även jag fann några saker i den lite creepy. Stop-motion animationen var väldigt bra och läcker i filmen och gav filmen en extra känsla till sig. Jag gillade karaktärerna och handlingen fast man har sett handlingen förr så passade den ändå in här. En rekommendation till er alla men helst för de stora.
Gigi1943
2014-06-24
Gulligt, bra animation, småläskig och trots att jag inte gillar dubbat så hade flickan en superfin röst som passade alldeles utmärkt till rollen.
Almgren
2014-01-28
Fantasifullt, småläskigt och snyggt.
Taandborste
2013-09-29
Så där mörk och mysig bara Selick kan få till!
2013-09-27
Fantastiskt fina miljöer, en bra grundstory som är lätt att ryckas med i och charmiga detaljer. Handlingen tycks diskret referera till en del andra filmer. Synd bara att kroppsrörelserna är småhackiga och slutet är alldeles för intensivt och rörigt för att fängsla. Jag rankar den högre än Nightmare Before Christmas, men lägre än Spirited Away. En svag fyra.