2.2

Coriolanus

Coriolanus är Roms store soldat och hjälte men han avskyr folket. Hans extrema åsikter sätter igång upplopp och staden blir ett blodbad. När han utmanövreras av politiker och till och med sin egen mor Volumnia bannlyses han från Rom. Han gör då gemensam sak med sin ärkefiende Tullus Aufidius och de två marscherar mot Rom för att förstöra staden.

Originaltitel Coriolanus
Regissör Ralph Fiennes
Manus John Logan
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Ralph Fiennes, Gerard Butler, Vanessa Redgrave, Brian Cox, James Nesbitt, Jessica Chastain, Ashraf Barhom, Lubna Azabal, John Kani, Dragan Micanovic, Paul Jesson

origC-J
2016-07-20
På papperet borde det funka bra, med Ralph Fiennes bakom kameran, och framför kameran med en hel drös duktiga skådisar. men det funkar inte. Kanske för att uppdateringen inte funkar, kanske för att pjäsen är mindre känd av en anledning. Kul att se för Shakespeare-intresserade, men inget måste.
Natosh
2016-07-05
Fruktansvärt grå och trist. Allt känns B, från Fiennes själlösa rolltolkning till Rebellernas töntiga partymusik.
lucius
2014-08-31
Moderniseringen av detta verk funkar inte fullt ut här, även om den ibland känns lite annorlunda. Skådisarna, framförallt Fiennes, briljerar. svag 3a
Ehrmann
2014-04-15
Helt ok filmatisering av en av Shakespeares kanske mindre kända pjäser. Fiennes är som alltid skrämmande bra.
Bozze80
2013-11-02
Själva grundstoryn gillar jag skarpt, dock förstörs den helt av Shakespeareifieringen. Tyvärr blir den nu bara fylld med stolpig och onaturlig dialog. Ett tappert försök som tyvärr blir helt misslyckat...
kloakula
2013-10-28
Mycket märklig film. Ralph Fiennes var ju utomordentlig, men hur lätt är det att ro en sådan här båt? Jag kanske är givmild nu, men den får en mycket svag godkäntstämpel av mig.
Astrojacob
2013-02-05
Trodde aldrig jag skulle få uppleva att sänka Voldemort men detta var ren crap. Shakespeare och moderna elitsoldater? Det blev ju varken film eller drama, bara en skruvad upplevelse. Troligen en adrenalinkick för alla som bara älskar Shakespeare. Varför inte sätta upp en dagispjäs med Schwarzenegger och låta dem sjunga Shakespeare? Fattar ni? Detta var bara så fel. Ettan sätter jag som varning. Ingenstans på Imdb eller här står att detta är ett filmiskt experiment, så man tror man får en vanlig film med Ralph Fiennes. Snacka om blåst...
elon
2013-01-03
Jag har alltid gillat när de tar Shakespeare dramer och lägger i en annan tidsperiod, som t.ex Romeo+Julia som utspelar sig i en nutida amerikansk storstad, och Richard III som är förlagd till ett 30talets England. Coriolanus utspelar sig i ett nutida Rom, men når inte riktigt upp till förut nämnda filmer. Fiennes är bra i titelrollen, och Redgrave som hans mor är som vanligt självlysande i sin roll, men den griper inte riktigt tag i en. Den landar i alla fall på en stabil trea.
Argonaut
2012-11-27
Konstnärligt visst men vilket dravel!
rikirock
2012-11-25
Det här var inte vad man hade hoppats på.