3.5

Corpus Christi

En ungdomsbrottsling får samhällstjänst på ett sågverk. Istället för att ta upp sin post på sågverket tas han av misstag för en präst i en närliggande by. I sin roll som präst påverkar han människors liv, men hotet att någon ska upptäcka sanningen är ständigt närvarande.

Originaltitel Boze Cialo
Regissör Jan Komasa
Manus Mateusz Pacewicz
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Tomasz Zietek, Barbara Kurzaj, Leszek Lichota, Zdzislaw Wardejn, Lukasz Simlat

Ful_fisk
2020-04-05
Stabilt, spännande och engagerande, men den där sista växeln slås aldrig in. Tyckte det visuella språket var rätt trist med, blev förvånad av att det tydligen är Kieslowskis gamla fotograf som stått bakom kameran. Men överlag en intressant film om religionens roll i samhället med bra skådespeleri.
Albion
2020-03-29
En riktigt bra film det här. Kampen mellan "det onda" och "det goda" i en människas liv sätts verkligen på sin spets här på ett tydligt sätt och intressant presenterat. Ska man säga något om slutet också, och det ska man väl egentligen inte, men jag tycker det blev bra i alla fall. Betyget balanserar på femman, men dom stora känslorna vaknar kanske inte riktigt till liv inom mig ändå så jag stannar vid en stark 4;a, dvs 4+
goeran
2019-11-28
Jan Komasas Corpus Christi (originaltitel Boze Cialo) från 2019 är en intressant film om religiös tro och förlåtelse; och om hur svårt det kan vara att få en andra chans. Betyg 3.