3.2

Couscous

Slimane hatar sitt slitiga jobb och det mesta går emot honom. Han drömmer om att öppna en restaurant vilket är omöjligt utan pengar. Men hans familj går ihop och försöker få fadern att fortsätta sina drömmar.

Originaltitel La Graine et le Mulet
Alternativ titel The Secret of the Grain
Regissör Abdellatif Kechiche
Manus Abdel Kechiche
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Habib Boufares, Hafsia Herzi, Farida Benkhetache, Abdelhamid Aktouche, Bouraouïa Marzouk, Alice Houri, Leila D'Issernio, Abelkader Djeloulli, Olivier Loustau, Sabrina Ouazani, Mohamed Benabdeslem, Bruno Lochet, Cyril Favre, Sami Zitouni, Mohamed Karaoui,

KyLLo
2017-11-29
Varken handlingen eller personerna engagerar. Jag vet inte vad som motiverar längden heller. Funkar att ha på i bakgrunden, så en tvåa.
Albion
2015-05-31
En härligt mustig, varm men också vemodig berättelse från arabernas front i en sydfransk hamnstad. Här finnas många minnesvärda scen och bra skådelspelare. Vissa scener är möjligen lite väl utdragna. Handkamera och närzoom bidrar till ytterligare en trevlig dimension. Betyget blir en 4;a
hestret
2015-01-10
Härlig dansscen i slutet som återigen (dvs, precis som i, den överlag betydligt bättre, Blå" kantas något av en litet för porrig staging av Kechiche. Men annars är filmen ganska mysig, fint naturalistisk och har flertalet riktigt bra gjorda karaktärer. Särskilt fadern och dottern och deras relation är mycket gott skildrad, men gillar även flera av de mindre rollerna. Den tappar på att den är lite för långsam och utdragen samtidigt som hela estetiken distraherar lite. Jag har inget principiellt mot skakiga indiedramer, snarare tvärtom, men här blev det lite för mycket. Tycker kanske också att man slarvade bort ganska mycket av storyn fram mot slutet. Hade velat veta mer om Slimanes liv, men nu får man mest otillfredställande hints och det känns mer ofärdigt än smart och tankeväckande. Dock fortfarande en sevärd film. 59/100
Strongbow
2014-09-27
Oj. Vilken besvikelse. Inte i närheten av den träffsäkerhet som uppnåddes i "Blå..". Förutsägbar story och ganska ointressanta karaktärer. Starkt tvåa eller svag trea.
jlam
2014-07-01
Originell film som undviker klyschorna och gör en uppspelt i slutändan, trots det halvbistra temat. Någon kvarts grälande och skrikande bortklippt så hade det varit ännu bättre. FIlmhistoriens viktigaste magdans? Vackraste dansösen iaf.
Mortiis
2014-02-21
Jag förstår att alla inte älskar den här filmen men det som verkar störa många, såsom längden och de många utdragna scenerna, tycker jag är filmens styrka - på samma sätt som detta gjorde Blå är den varmaste färgen (som fick mig att kolla upp regissören, och hitta denna film) så fruktansvärt bra. Det bygger upp en realism som är så obekväm och trovärdig att man kan ta på den, och bakom all kamp och ångest finns ett bra budskap om vänskap, familj och uppoffring. Otroligt bra skådespelri från styvdottern och Slimanes svärdotter, och Slimanes nedtonade, omänskligt lugna karaktär funkar bra och ger verkligen ett intryck av att han ägnat varje sekund av sitt liv främst för de han älskar och inte för sig själv.
Jannebanan
2012-08-17
Intensiva människor med mycket värme, bra skådespeleri men lite väl utdragen.......sen har jag problem med skakig fullt inzoomad handkamera, jag kan bara inte uppskatta det! Alltid ett stort minus i betyg i min bok.
Ersk
2011-07-03
Utmärkt skådespeleri men överlag en ointressant film som inte engagerad det minsta.
grodansson
2010-10-18
jättefin och uppriktig, bra personporträtt, manus och foto men ändå inte mer än underhållning, stark 3
TippiHedren
2010-09-21
Vilka fantastiska skådespelare! Något utdragen men klart sevärd.