3.5

Cowspiracy: The Sustainability Secret

En dokumentär som gör gällande att boskapsskötsel är det enskilt största miljöproblemet idag. Följ detta chockerande äventyr, där en djärv filmskapare försöker hitta den verkliga lösningen på de mest akuta miljöfrågorna och den sanna vägen till ett hållbart leverne.

Originaltitel Cowspiracy: The Sustainability Secret
Regissör Kip Andersen, Keegan Kuhn
Manus Kip Andersen, Keegan Kuhn
Genre Dokumentär, 2010-tal

mazquara
2020-01-06
lite väl propagandistisk ton, samtidigt är ju filmskaparen tydlig med var han själv står
Megalon
2017-08-11
Denna borde visas i skolorna! Veganpropaganda eller inte, det är bara storföretagen som förlorar på det.
QuiNonStultus
2015-12-19
Det här blir tyvärr alldeles för mycket av en puff piece på slutet. God dokumentärfilm handlar om att lyfta upp perspektiv för att kunna jämföra saker, inte om att propagera (i alla fall i mitt tycke). Men det är ju ett viktigt perspektiv att lyfta fram.
emilstjernholm
2015-12-06
Märkliga animerade sekvenser som är ganska intetsägande och irrelevanta. Filmskaparen verkar även ta sig själv på mycket mycket stort allvar.
Snabbdist
2015-12-01
Den är väldigt konspiratorisk i början. Det är skadligt för kvalitén oavsett om en är likgiltig eller ej övertygad. Säkert ett tjogtal dokumentärer har tagit upp det mesta eller mer. Home tar upp en del. Food inc också förmodligen. Ganska fin dokumentär dock. Den grottar inte ned sig för mkt i olika tankespår efter att den konspiratoriska inledningen är över utan har ett mer luftigt anspråk.
myslas
2015-11-18
Det finns absolut ett problem med att vi äter alldeles för mycket kött (och jag kan villigt erkänna att jag är en del av det problemet) och det bör påtalas mycket mer än det faktiskt görs. Problemet med den här dokumentären är dock att de går hela vägen till foliehattskonspiratörer så att man inte tar dem på allvar. Det finns absoluta sanningar som redovisas här men sedan blandas det med hypoteser och ren antivetenskaplig smörja. Plus att man använder sig av vilseledande diagram. Jag kan således inte ta den här dokumentären på allvar. Det är synd eftersom ämnet är viktigt.
2015-11-08
Jag stör mig enormt på att det blandas in anti-GMO retorik och annat trams i ett så viktigt budskap i sig. Jag gillar verkligen hur den kritiserar miljöorganisationer och personer som lever en miljövänlig "livsstil" utan att faktiskt värna om miljön ordentligt. Men den gör det på ett upplysande sätt, inte ett häcklande. Sen är det också tramsigt om vad poängen med mjölk är t.ex. Den typen av "naturliga" argument är lika idiotiskt när det kommer ifrån veganer som när det kommer ifrån rabiata köttätare...
T3TRiS
2015-11-07
Viktigt ämne men rörig dokumentär och på något sätt intetsägande.
wiberga
2015-10-17
Såg denna efter att ha hört mycket om den. Jag är ju redan vegan av djuretiska skäl, och jag visste att djurindustrin var ett stort miljöproblem men inte SÅ STORT. Jätteintressant film, som tar med alla viktiga bitar, även etiken i att döda andra varelser för sin egen vinnings skull.
badpanda1606
2015-10-05
Jämfört med andra dokumentärer så har denna ingen direkt genomslagskraft hos mig. Det är dock en mkt viktig dokumentär som alla borde se