CQ

Paris, 1969. En ung redigerare dagdrömmer om sitt eget liv samtidigt som han jobbar på den kaotiska inspelningen av sf-filmen Codename Dragonfly. Efter att två regissörer försvunnit från projektet sätter den impulsive producenten redigeraren i registolen för att sy ihop och avsluta filmen.

Originaltitel CQ
Regissör Roman Coppola
Manus Roman Coppola
Genre Drama, Komedi, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Jeremy Davies, Angela Lindvall, Gérard Depardieu, Jason Schwartzman, Billy Zane, Dean Stockwell, John Phillip Law, Élodie Bouchez, Giancarlo Giannini, Massimo Ghini, Natalia Vodianova

AlbinWesley
2013-10-03
Visst är det väl på sätt och vis en rätt enkel bagatell, men det är lite för mycket som är alldeles helt rätt för att jag ska kunna låta bli att älska den. Många referenser att älska, till filmer, regissörer och allt möjligt. Och då fångade jag säkert inte mer än hälften. Lättsam men ack så bra, ändå.
Gröne_Orm
2013-06-09
Oerhört snygg film, men den kräver nog ett speciellt humör.
dakostro
2013-01-11
En mycket intressant och djup metafiktiv film. Även om den influeras av 60-talets B-filmer är den ofta stillsam, men det gör inget eftersom historien är så mycket mer än bara sci-fi. Den tystlåtne Paul kämpar inte bara med att göra en film, utan med att få ordning på hela sitt liv. Han upplever många med- och motgångar på vägen där fiktion och verklighet flera gånger flyter ihop på ett snyggt sätt.
daniel77
2011-10-17
På förhand en film för mig. Jag menar: 60-talskitsch, cheesy sci-fi och filminspelning. Men även om den var snygg och rätt trevlig kom den inte upp i några högre höjder...
justified
2007-07-11
kluven. men jag älskar alla referenser. håller med illuminati men tyckte fortfarande att den var charmig.
Bomkia
2007-01-07
Mnjae, ganska seg även om den har vissa poänger. 2+
ninja
2006-03-27
Imponerande debut och är man, som jag, svag för franskt 60-tal och science fiction från samma period är det rätt omöjligt att inte falla för filmen.
stefanstorm
2004-12-12
Det ska sägas, det händer inte mycket i filmen. Men det spelar ingen roll då allt annat klaffar! Musiken är underbar, filmen är hur snygg som helst, sjyssta skådespelare. En film som jag gärna ser om och om igen. Och än en gång, vilken musik. Soundtracket är varmt rekommenderat!
Sodastream
2004-06-01
Jag kan inte göra annat än hålla med Illiminati. Första gången på länge jag höll på att somna till en film förresten.
Illuminati
2003-08-04
Roman Coppolas debut är snygg, fyndig, kul och lite falskklingande. Lager-på-lager av metafilmiska referenser, superdesignad scenografi, revolutionärt 60-tal och filmer i filmen; hela tiden finns det en ny stilig detalj att titta på eller en liten pik åt filmbranschen, men den akuta bristen på något intressant att berätta skiner igenom. CQ:s helhet är betydligt mindre än summan av dess delar, vilket ironiskt nog är precis motsatsen av det som lillasyster Sofia lyckas med i den excellenta The Virgin Suicides.