2.9

Crash

James och Catherines gnista har försvunnit, och deras respektive otrohetsaffärer är det enda som tänder den. Efter en våldsam bilkrasch mellan James och Doktor Helen Remington ger dock dem båda en ny libido.

Originaltitel Crash
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Rosanna Arquette, Holly Hunter, Deborah Kara Unger, James Spader, Elias Koteas, Peter MacNeill
Betygsantal 2045

Raimo_1985
2020-01-13
Skum och extremt orealistisk film, delvis rolig, delvis obehaglig, delvis oerhört löjlig. I upplägget är den i mångt och mycket som en gamla skolans porrfilm. Behållningar är att titta på bilarna och den enligt mig väldigt snygga och sexiga Rosanna Arquette.
fisk0
2020-01-11
Det här är nog min favorit av Cronenberg ändå. Otroligt foto, ett av Howard Shores starkaste soundtracks och ett väldigt unikt persongalleri. Själva manuset håller väl kanske inte toppklass från början till slut, men bjuder ändå på flera intressanta idéer och minnesvärda ordväxlingar. De sista 15-20 minuterna tappar lite, men inte tillräckligt för att dra ned betyget. Festligt såklart också med de svenska inslagen som känns som att de anspelar lite på hur den "svenska synden" skildrats i film från den här perioden.
2015-10-20
Borde se om den här i vuxen ålder...
#54
2015-09-25
Mystisk.
Cp-arnie
2015-03-12
Bland det konstigste jag sett, men den va helt okej ändå

2014-12-31
Usel och inte cool alls (som vissa vill påstå...)!
2014-11-18
En kall och hård studie av alienerade människor som blir sexuellt upphetsade av bilolyckor. Det är alltså en handling som skiljer sig från det mesta "mainstreem". Här får vi ett otal sexscener och inslag av fetischistiska inslag med blodiga olyckshändelser. På något sätt är det intressant men för känsliga personer måste detta var rätt svårsmält. 2+
DrJW
2014-02-09
En smårolig scen är när dem ser på en svensk dokumentär om bil krockar.
misslonely
2013-07-07
freaks. fick känslan att Cronenberg ville göra en porrfilm men tog en "svår" twist för att kunna få med det i en vanlig film... bra skådisar och lite creepy stämning, men ganska meh.
armakuni
2013-07-01