Crash

James och Catherines gnista har försvunnit, och deras respektive otrohetsaffärer är det enda som tänder den. Efter en våldsam bilkrasch mellan James och Doktor Helen Remington ger dock dem båda en ny libido.

Originaltitel Crash
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Rosanna Arquette, Holly Hunter, Deborah Kara Unger, James Spader, Elias Koteas, Peter MacNeill
Betygsantal 2089

Cp-arnie
2015-03-12
Bland det konstigste jag sett, men den va helt okej ändå

2014-12-31
Usel och inte cool alls (som vissa vill påstå...)!
2014-11-18
En kall och hård studie av alienerade människor som blir sexuellt upphetsade av bilolyckor. Det är alltså en handling som skiljer sig från det mesta "mainstreem". Här får vi ett otal sexscener och inslag av fetischistiska inslag med blodiga olyckshändelser. På något sätt är det intressant men för känsliga personer måste detta var rätt svårsmält. 2+
DrJW
2014-02-09
En smårolig scen är när dem ser på en svensk dokumentär om bil krockar.
misslonely
2013-07-07
freaks. fick känslan att Cronenberg ville göra en porrfilm men tog en "svår" twist för att kunna få med det i en vanlig film... bra skådisar och lite creepy stämning, men ganska meh.
armakuni
2013-07-01
WTF?
sirkurt
2013-03-25
Otroligt obehaglig men samtidigt helt fantastisk, tyckte att det var svårt att komma in i handlingen och karaktärerna kunde jag aldrig riktigt lära känna eller komma nära men ändå så gjorde jag det på nåt sätt. Fantastiskt filmad i alla fall och hypnotisk nästan samt väldigt udda. En film att verkligen se fler gånger och bara upptäcka mer i.
AlbinWesley
2013-01-04
Ingen ny Cronenberg-favorit här inte. Intressant är det ju alltid, men jag rycks aldrig med i filmen helt enkelt, det blir kanske lite väl obskyrt, där hans filmer vanligtvis funkar väldigt bra för mig (älskade exempelvis Cosmopolis). Men det kanske är Shores bästa Cronenberg-soundtrack, och det är som sagt en intressant film sett som variant på teman Cronenberg använder sig av genomgående i sin filmproduktion. Därför ändå trea.
JimCarrey
2012-11-22
Cronenberg är bra på lustmord av fantastiska böcker
NtoNW
2012-07-10
Ok! Cronenberg korsat med J G Ballard - det blev en film som väntat, men ändå för lite äckel, för rent. Jag får nog inte riktigt förklarat för mig varför det blir så sexigt med bilkrascher. Det känns nog mer som att Cronenberg börjar bli gubbsjuk än att han verkligen tränger in i våra djupaste och mörkaste vrår. Men åndå fascinerar filmen mig, vilket nästan alla Cronenbergs filmer gör, så slutbetyget stannar vid en trea.