2.5

Crawl

När en massiv orkan drabbar Florida ignorerar Haley evakueringsråden för att leta efter sin pappa som är försvunnen. Hon hittar honom allvarligt skadad i källaren av deras familjehem, och fastnar där på grund av översvämningarna. Haley och hennes pappa upptäcker snart att den stigande vattennivån är det minsta av deras problem.

Originaltitel Crawl
Regissör Alexandre Aja
Manus Alexandre Aja, Michael Rasmussen, Shawn Rasmussen
Genre Action, Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Kaya Scodelario, Barry Pepper, Morfydd Clark, Ross Anderson, Anson Boon, George Somner, Ami Metcalf, Jose Palma, Annamaria Serda, Savannah Steyn, Jovana Dragas, Colin McFarlane, Tina Pribicevic

Starlette
2021-02-05
Men snälla. En del scener är så löjliga och det är omöjligt att en människa klarar sig från en attack.
mammene
2021-01-12
Sällan man ser så här mycket korkade handlingar i en och samma film, och att det i längden verkar fungera för dem men inte för alla andra som försöker rädda dem. Så dyker det upp stora gläfsande alligatorer på de mest oväntade ställen, som slukar allt i dess väg, men det är klart att vissa klarar även det, det blir ju bara löjligt till slut. Ett enda kämpande och skrikande i 87 minuter är mer än vad jag klarar, när de sedan blir överdrivet sentimentala vet jag inte vad som är värst. Det sämsta jag sett på länge och hoppas jag inte behöver se något slikt i framtiden.
Abigor
2021-01-07
Hade hoppats på mer. Känns delvis väldigt standard 90-tal.
ekneB
2021-01-06
Om man bortser från att karaktärerna är mer stryktåliga än Batman och kompani så är det en effektiv film för det den är. Krokodilfilmer har sällan varit jätteläskiga av någon anledning och den här är nog den bästa jag sett, men det är med dom trånga utrymmena i samband med hotet som gör den effektiv.
BarryHero
2020-12-21
Scenerna utomhus håller högsta världsklass - de floridanska översvämningsscenerna är otroliga. Något som drar ned är tyvärr alligator-CGI:n som inte är helt övertygande samt det faktum att dessa karaktärer verkar klara sig från vad som helst. Till slut blir filmen svår att ta på allvar när alligatorbett efter alligatorbett inte verkar ge någon som helst effekt. Till syvende och sist är det en effektiv film i en kul genre som dock hade kunnat vara lite bättre om den tog sig självt på lite större allvar.
Qus
2020-10-03
En film man ser en gång och aldrig igen. Men godkänd ändå.
Andreas_
2020-07-02
Inte mycket att säga kanske mer att detta kan vara Alexandre Ajas bästa film hittills, effektiv monsterfilm i form av gigantiska alligatorer som kommer fram i en stor storm, dotter söker fader, hittar fader i källaren, vattennivån ökar och gigantiska alligatorer dyker upp, låter inte mycket att hänga i granen men var oväntat effektivt spännande och mycket välgjorda effekter, betyget blir en stark 3:a
2020-04-11
Man vet ju precis vad man får när man tittar på Crawl. Effekterna är snygga och spänningen finns på plats. Att hela ploten bygger på karaktärernas tvivelaktiga beslut får man på köpet. Trivsam popcornrulle oavsett.
best_jeppe
2020-01-16
Blev så oerhört frustrerad över att karaktärerna gjorde de dummaste valen vid varje tillfälle. Det hör iofs genren till men i denna film kunde jag bara inte acceptera deras val. Det finns också många godtyckligheter med alligatorerna vilket jag inte riktigt köpte heller. En 2a.
Hanness
2020-01-07