2.9

Creation

Charles Darwin kämpar med att hitta balansen mellan hans revolutionära teorier om evolution och hans äktenskap med sin religiösa fru, vars troende säger emot hans arbete.

Originaltitel Creation
Regissör Jon Amiel
Manus John Collee
Genre Biografi, Drama, 2000-tal
Skådespelare Jennifer Connelly, Paul Bettany, Jeremy Northam, Toby Jones, Benedict Cumberbatch, Jim Carter, Teresa Churcher, Freya Parks

KyLLo
2015-06-09
Jag visste inte att det var en biografi om Darwin när jag började titta. Som ofta i biografiska filmer om kända historiska vetenskapsmän, konstnärer och kompositörer är det stort fokus på personens fysiska och inte minst mentala hälsotillstånd. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra hur mycket som är sant och hur mycket som är relevant ur ett historiskt och biografiskt perspektiv. Filmen är ganska egendomlig, tragisk och drömmande. Annars bra skådespelarinsatser och fint filmad.
Scooterpie
2014-08-05
lite tråkigt att huvudpersonen kunde varit vem som helst
NoWireHangers
2013-04-17
Skildrar sorgen efter att ha förlorat ett barn, religiöst tvivel och den klassiska konflikten mellan vetenskapligt nytänkande och religiös dogmatism, och indirekt också den från religiöst håll inte helt ovanliga uppfattningen att evolutionsläran skulle ogiltigförklara värdet i livet och kärleken. Välspelad, men ojämn i tempo och upplägg. 3-
Lidas
2013-04-17
Långdragen historia som mer är ett vanligt familjedrama än någonting annat. Jag saknade historien om DARWIN, hans teorier och arbete. Fokuset i filmen är enligt mig helt fel.
tvamvarg
2013-03-10
Låten "Partly Part" borde hetat "95% Pärt" också...
tvamvarg
2013-03-10
Den var allt väldigt lam. Bättre läsa slumpmässigt vald mikrobiografi över Darwin. Att låta ett spöke driva handlingen är sällan vidare lyckat (undantag Sjätte Sinnet)
Almgren
2012-05-12
Ett mycket bra, lågmält drama med intressant verklighetsanknytning. Historien är mångbottnad och berättas på ett bra sätt.
yrkeschaufföre
2012-01-13
Säkert jätteintressant om man är på det humöret men jag fann inget intressant i den här, snudd på etta faktiskt!
rebelscum
2011-12-02
Den går att titta på, speciellt om man är vetenskapsintresserad. Men flera scener är tramsiga och det känns överlag som att filmen har fel fokus.
Alreadyrick
2011-11-19
Hela filmen går ut på att Charles Darwin oroar sig för ifall han ska ge ut sin bok eller inte. Så, nu behöver ni inte se den.